U-tram op Sunij-lijn, bron: wikipedia

Arcadis tekent voor ontwerp ombouw SUNIJ-lijn

Arcadis gaat het ontwerp opstellen van de modernisering van de SUNIJ-lijn tussen Utrecht, Nieuwegein en IJselstein. Daarbij zorgt het ingenieursbureau dat alle technische delen goed op elkaar aansluiten en functioneren. De opdracht heeft een waarde van 5,8 miljoen euro.

Aannemer BAM start in april volgend jaar met de uitvoering van de werkzaamheden aan de regionale sneltramlijn . De voorbereidingen daarvan zijn reeds gestart. De 23 bestaande haltes worden lager en langer voor de nieuwe lagevloertrams. Ook wordt het merendeel van het spoor in Nieuwegein en IJsselstein vernieuwd.

Werkzaamheden

Onder de werkzaamheden van Arcadis vallen het opstellen van ontwerp van het spoor, de haltes, de bovenleiding, de kunstwerken en alle installaties. Daarnaast verzorgt Arcadis ook de Safety Case en de maatregelen rond Veiligheid en Gezondheid voor de mensen die op de bouwplaats en aan het spoor werken.

Dit ombouw project is een onderdeel van een groter vernieuwingsproject waarmee een koppeling tussen de SUNIJ-lijn en de nieuwe Uithoflijn mogelijk wordt gemaakt. Door deze aanpassingen kunnen reizigers vanaf eind 2020 zonder overstappen tussen IJsselstein/Nieuwegein en P+R Science Park Utrecht reizen.

Mooie klus

“We moeten flink aan het werk om ons deel van het werk secuur en toch snel af te kunnen leveren”, zegt commercieel directeur infrastructuur Frank van Alstede van Arcadis. “Het is voor ons een mooie klus om mee te werken aan het verbeteren van de bereikbaarheid van de stad.”

Arcadis tekende vorige jaar het contract voor het assetmanagement van de traminfrastructuur voor Regio Tram Utrecht. Het ingenieurs- en adviesbureau sloot daarvoor een vierjarig contract met de provincie Utrecht af.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.