De sensoren op de dwarsliggers meten veranderingen in het baanlichaam, foto: ProRail

Snelheidsbeperkingen bij Culemborg vanwege verzakkingen spoor

In Culemborg heeft spoorbeheerder ProRail op dit moment een tijdelijke snelheidsbeperking ingesteld vanwege verzakkingen van het spoor over een lengte van vier kilometer. Treinen kunnen daardoor op dit stuk maar 100 in plaats van 140 kilometer per uur rijden. Volgens de spoorbeheerder zijn er meer baanvakken in Nederland waar dit speelt.

ProRail meldt dat op zogenaamde hotspots waar de meest kritische verzakkingen voorkomen, er een relatie lijkt te zijn tussen de verzakkingen en periodes van veel regen of droogte.

Sensoren

In Culemborg heeft ProRail samen met Strukton Rail sensoren op de dwarsliggers van het spoor geplaatst die elke tien minuten het spoor checken op afwijkingen in de ligging. Het doel is om te onderzoeken of de spoorligging op minder stabiele plekken hiermee kan worden bewaakt en daardoor lokale tijdelijke snelheidsbeperkingen kunnen worden aangepast of opgeheven. Het voorspellen van afwijkingen maakt het mogelijk om tijdig preventief onderhoud te plegen.

ProRail en Strukton Rail werken samen aan de oplossing van het verzakkingsprobleem in Culemborg. In 2021/2022 wordt het baanlichaam verbeterd, waarmee ook het probleem wordt opgelost. Zij gaan nu met behulp van de sensoren de baanvak-ligging frequent monitoren en bekijken of verzakkingen kunnen worden voorspeld met behulp van big data. Met deze aanpak wordt tegelijkertijd kennis en kunde opgebouwd over het gedrag van het spoor en het baanlichaam in dergelijk situaties.

De sensoren voor de metingen komen van de firma Railmonitor uit Denemarken. Ze het kantelen van de dwarsliggers op 0,1 mm nauwkeurig. Railmonitor heeft in Denemarken en Zweden al uitgebreid ervaring opgedaan met het monitoren van instabiele baanlichamen.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Snelheidsbeperkingen bij Culemborg vanwege verzakkingen spoor”

Bert Jansen|13.07.19|02:17

BIG DATA? Check even het wissel bij Geldermalsen! Daar valt iedere kop koffie over de grond!

Jesper31910|15.07.19|17:08

Lijkt mij onverstandig om op dit hoog frequent spoor om dan ieder 10 minuten sneltreinen te laten rijden. Misschien maar elk kwartier een sneltrein + weinig sprinters?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.