Wonen boven spoorknooppunten stap dichterbij
NS, ProRail, het Rijk, overheden en gemeentes hebben deze week intentieovereenkomsten ondertekend voor de bouw van woningen, hotels en kantoren boven het spoor bij Utrecht Centraal en Amsterdam Sloterdijk. Ook Den Haag en Rotterdam hebben interesse om in de stationsomgeving te gaan bouwen.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.
Bent u al abonnee?
Wat heeft de vorige parlementaire enquete ons geleerd? NS moet zich richten op de core-business (het rijden van treinen) en dat is niet vastgoed. Nu kan directeur vastgoed wel weer goede sier maken, maar er gaat geen trein meer op tijd rijden (eerder zijn meer vertragingen/stremmingen te verwachten bij bouwen boven het spoor)
Zolang NS niet beloftes kan waarmaken over de snelle trein naar Berlijn zouden ze niet hun aandacht moeten stoppen in vastgoeddeals, waar ProRail slechte ervaringen heeft
Bijzonder. Prorail verkeersleidingsposten moeten voor veel geld weg van het spoor, omdat de gebouwen volgens bepaalde veiligheidsnormen te dicht op het spoor staan. Vervolgens gaat hetzelfde Prorail met de nodige fantasie en dollartekens in de ogen dit bedenken…
@Michiel: ja raar. Maar van de andere kant kan ProRail nu geld eraan verdienen, dus mogen andere mensen wel boven het spoor wonen/werken.
Er zijn dus directeuren bij NS en ProRail die carriere maken over dit soort zaken, terwijl er geen trein punctueler rijdt (sterker nog: bouwen langs het spoor gaat er voor zorgen dat treinen geschrapt worden vanwege bouwwerkzaamheden, maar dit zal zorgvuldig weggemanaged worden in de KPIs)