Een goederentrein op station Utrecht Centraal, foto: ProRail

Wonen boven spoorknooppunten stap dichterbij

NS, ProRail, het Rijk, overheden en gemeentes hebben deze week intentieovereenkomsten ondertekend voor de bouw van woningen, hotels en kantoren boven het spoor bij Utrecht Centraal en Amsterdam Sloterdijk. Ook Den Haag en Rotterdam hebben interesse om in de stationsomgeving te gaan bouwen.

Het geld dat NS, ProRail en gemeenten met de kantoren en hotels verdienen, willen ze gebruiken om stations en stationsgebieden te moderniseren. “Onbenutte plekken die lang niet bereikbaar waren omdat er allerlei technische drempels waren, willen wij nu gezamenlijk gaan ontwikkelen. Dit initiatief draagt bij om het tekort aan woningen op te lossen”, aldus staatssecretaris Raymond Knops van Binnenlandse Zaken na afloop van een bijeenkomst woensdag in Utrecht. Volgens hem is de druk op de woningmarkt nu zo groot, dat wonen vlak langs en boven het spoor in beeld komt.

“Die ruimtedruk heb je nodig”, stelt Sebastiaan de Wilde, directeur Vastgoed van de NS. Hij promoveerde in 2006 al op dit onderwerp. In Amsterdam is de ruimte zo schaars en de grondprijs zo hoog dat het ontwikkelen boven de sporen volgens hem rendabel is geworden. “Bovendien vinden meer en meer mensen het niet meer noodzakelijk om een auto te hebben”, stelt hij. Volgens de directeur bieden naast Amsterdam ook steden als Den Haag en Utrecht kansen voor de ‘nieuwe bouwgronden’.

Combinaties van functies

Wethouder Stationsgebied Victor Everhardt van Utrecht juicht de ontwikkeling toe. Hij wil op termijn een combinatie van allerlei functies op het spoor en denkt daarbij aan een combinatie van wonen, sporten, werken en een park. Operationeel directeur John Voppen van ProRail: “We moeten tot helder afspraken komen om te zorgen dat toekomstige omwonenden van het spoor minimale hinder hebben van treinverkeer. Denk aan wettelijke maatregelen tegen treintrillinghinder zoals geveerde funderingspalen en bouwafspraken over de positie van de bebouwing ten opzichte van het spoor.”

De directe omgeving van station Amsterdam Sloterdijk, waar voorheen vooral kantoren waren gevestigd, is de afgelopen jaren sterk veranderd. Die transformatie naar een groen, gemengd woon-werkgebied zet zich de komende jaren voort. Tot 2040 kunnen er 5000 tot 7500 nieuwe woningen bij komen. De verwachting is dat de reizigersgroei jarenlang flink zal toenemen mede door de ontwikkeling van Haven-Stad ten noorden van het stationsgebied.

Nu de intentieovereenkomsten getekend zijn, gaan de partners verkennen hoe hun gezamenlijke doelen het best bereikt kunnen worden.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “Wonen boven spoorknooppunten stap dichterbij”

Pat Rick|12.07.19|12:10

Wat heeft de vorige parlementaire enquete ons geleerd? NS moet zich richten op de core-business (het rijden van treinen) en dat is niet vastgoed. Nu kan directeur vastgoed wel weer goede sier maken, maar er gaat geen trein meer op tijd rijden (eerder zijn meer vertragingen/stremmingen te verwachten bij bouwen boven het spoor)

Zolang NS niet beloftes kan waarmaken over de snelle trein naar Berlijn zouden ze niet hun aandacht moeten stoppen in vastgoeddeals, waar ProRail slechte ervaringen heeft

Michiel de Wijs|12.07.19|17:32

Bijzonder. Prorail verkeersleidingsposten moeten voor veel geld weg van het spoor, omdat de gebouwen volgens bepaalde veiligheidsnormen te dicht op het spoor staan. Vervolgens gaat hetzelfde Prorail met de nodige fantasie en dollartekens in de ogen dit bedenken…

Pat Rick|15.07.19|15:32

@Michiel: ja raar. Maar van de andere kant kan ProRail nu geld eraan verdienen, dus mogen andere mensen wel boven het spoor wonen/werken.

Er zijn dus directeuren bij NS en ProRail die carriere maken over dit soort zaken, terwijl er geen trein punctueler rijdt (sterker nog: bouwen langs het spoor gaat er voor zorgen dat treinen geschrapt worden vanwege bouwwerkzaamheden, maar dit zal zorgvuldig weggemanaged worden in de KPIs)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.