Hitteschouw, bron: ProRail

ProRail vreest spoorspattingen door hitte

ProRail heeft extra wegsleeplocomotieven, inspecteurs en storingsploegen klaarstaan. De spoorbeheerder wil snel kunnen ingrijpen bij storingen als gevolg van de tropische temperaturen deze week. Door het uitzetten van spoorstaven is er een verhoogd risico op spoorspattingen.

Bij het stijgen van het kwik neemt volgens ProRail ook de kans op storingen toe. Bij temperaturen van boven de 25 graden celsius kan een spoorstaaf 70 graden heet worden. Door het uitzetten van het staal kunnen er kronkels in het spoor ontstaan, ook wel spoorspattingen genoemd. Vorige zomer kwam zo’n spoorspatting vier keer voor in een week. Om spoorspattingen door uitzetting tijdig te signaleren, controleren inspecteurs van ProRail en de aannemers nu voortdurend de ligging van het spoor. SpoorPro ging vorig jaar een dagje mee op ‘hitteschouw’ met de inspecteurs van ProRail.

Water en wegsleeplocs

Verder staan de spooraannemers, onder contract bij ProRail, klaar met extra storingsploegen. Dit vanwege een verhoogd risico op sein-, overwegstoringen. Ook de bezetting van ProRails’ eigen incidentenbestrijding is maximaal. Zij nemen ook extra veel water mee. Mochten er treinen stranden dan evacueren zij de reizigers en kunnen ze meteen water uitdelen.

Mocht zich een storing voordoen of een trein kapot gaan door de hitte dan staan er op diverse locaties ook nog wegsleeplocomotieven klaar. De trein kan dan worden weggesleept om het overige treinverkeer zo snel mogelijk vrij baan te geven.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

5 reacties op “ProRail vreest spoorspattingen door hitte”

Onno Nieuwenhuis|24.06.19|17:55

Gestrand in kampen zuid maar geen flesje water gezien. Zelfs de kiosk was dicht. Slecht geregeld. Anderhalf uur in de hitte staan wachten. Zet mensen in vervolg eruit op een groter station waar nog wat alternatieven zijn qua vervoer. Hier stond niet eens een taxi.

henk derksen|24.06.19|22:50

waarom zet prorail geen drones in met een hittecamera…..bij de tijd blijven prorail??

Arco Sierts|24.06.19|23:54

@Henk: OK – drones met heatcam dus. En wat dan? Gaat die flutdrone het spoor ff koelblazen? Blushelicopters van defensie oproepen? De brandweer opbellen om het spoor koel te spuiten?
Volgens mij is hier maar 1 ding relevant voor veiligheid & beschikbaarheid: een goed onderhouden spoorconstructie die in staat is om alle optredende uitzettingskrachten op te vangen. De rest is blabla.

henk derksen|01.07.19|12:51

Arco, je moet wel open staan voor nieuwe technieken, ik wil gebruik maken van de drones waarmee bruggen geïnspecteerd worden, die gaan nu ook kijken naar mogelijke beginnende spoorspattingen, ze vliegen zo,n 500 meter over het spoor maken opnamen en vliegen daarna op de kop terug om de bovenleiding te inspecteren…dat is toch allemaal niet zo moeilijk

Karel Samson|22.07.19|16:23

ff praktijk…. @Henk
trein rijdt tussen de 100 en 140 in NL. Welke drone is snel genoeg om een trein voor te blijven en op tijd te waarschuwen? Hoeveel heb je er dan nodig bij 16 treinen per uur, zoals tussen Haarlem en Amsterdam, en de mensen en de kosten?

Drone’s zijn leuk maar helaas nog niet hier voor bestemd en toegelaten.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.