Kolenspoor België, bron: NT

NMBS verkoopt Limburgs Kolenspoor aan provincie

Het Belgische spoorbedrijf NMBS heeft een deel van het Kolenspoor verkocht. De oude spoorlijn in Limburg, die vroeger tijdens de steenkoolontginning een aantal mijnen met elkaar verbond, werd voor 14,2 miljoen euro verkocht aan de Belgische provincie Limburg. Dat melden Belgische media.

Het spoor werd in 2014 voor het laatst gebruikt voor toeristische ritten met historisch spoorwegmaterieel, maar verkeerde toen in dermate slechte staat dat het niet langer bereden kon worden. De Provincie wil er nu een fietspad van maken, maar onderzoekt ook andere mogelijkheden.

Het plan om de lijn op te breken stuit op bezwaar van onder meer een protestgroep voor beter OV in de provincie Limburg. Deze groep zou graag zien dat het spoor wordt gerenoveerd om het opnieuw in gebruik te nemen als spoorverbinding tussen Genk en Eijsden.

Private handen

Het gekochte deel van het Kolenspoor loopt door Genk, Maasmechelen, As, Dilsen-Stokkem en Maaseik. Het terrein is 166 hectare en telt 30,5 kilometer spoor. NMBS zette het trace ruim een jaar geleden te koop. Kort daarop deed de Provincie het, naar nu blijkt, winnende bod. Naar eigen zeggen om te voorkomen dat de gronden in private handen terecht komen.

“Het risico is anders dat de lijnverbinding tussen de verschillende herontwikkelde mijnbekkens afgesloten of afgesneden wordt”, laat gedeputeerd Inge Moors weten aan de Vlaamse krant Het Laatste Nieuws. “We hebben echter gekozen om de handschoen op te nemen en kochten de percelen in functie van het algemeen belang.”

Bureau Tractebel onderzoekt nu welke vervoersmodaliteiten het beste passen bij de behoeften. Het Provinciebestuur benadrukt wel dat het zelf geen spoorweg kan uitbaten.

Lees ook:

Onderwerpen: ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

11 reacties op “NMBS verkoopt Limburgs Kolenspoor aan provincie”

Pat Rick|24.06.19|11:28

Het deel naar Maaseik is al fietspad en ombouw tot spoor zal een grote investering vragen. Maar het re-activeren van spoor als lightrail is goedkoper. Dit zal helpen om weer beter Openbaar Vervoer te krijgen in Limburg (zoals beschreven in het Spartacusplan, specifiek Lijn 2).

Marc Busio|25.06.19|11:26

Voor passagiersvervoer heeft deze spoorlijn weinig waarde, omdat hij vanwege zijn oorspronkelijk gebruik te ver van de bevolkingscentra af ligt. Dus snel een fietspad van maken, want met die moderne fietsen van tegenwoordig zijn afstanden van enkele tientallen kilometers voor woon-werk-verkeer geen enkel probleem

Pat Rick|26.06.19|15:15

@Marc: Dus jij denkt dat je een beter OV-plan hebt dan de Belgische vervoersmaatschappijen die hier een plan voor bedacht? En gaat Belgen vertellen dat ze de fiets moeten pakken?

Je bent je dus niet bewust dat fietsen minder in de cultuur van het land zit. De oude spoorlijn bereikt de bevolkingscentra die aan de rand van de Belgisch Limburg liggen en verbonden kunnen worden met de rest van het land (het centrum van die provincie is dunbevolkt, wat zorgt dat OV daar uitdagender is).

Marc Busio|26.06.19|17:51

Belgie heeft al genoeg spoorlijnen die ergens aan de grens eindigen en een kommervol bestaan lijden, daar hoeft er echt niet nog een bij te komen. Het allerliefste zitten de Belgen in hun auto, maar al ze dan toch tussen de fiets en trein moeten kiezen dan zal eerstgenoemde ruim de voorkeur krijgen. Het fietsknooppuntennetwerk is in de Belgische provincie Limburg ‘uitgevonden’ en er daarom erg uitgebreid. Deze spoorlijn past daar als fietspad perfect in.

Pat Rick|28.06.19|14:43

Hoezo kommervol? De lijn Mol-Hamont wordt juist geelectrificeerd. Popperingen-Kortrijk is dat al lang. Overige lijnen zijn doorgaand.

Je hebt gelijk dat het fietsroutenetwerk erg uitgebreid is. Maar nog meer fietspaden voegen maar weinig toe. Er is juist behoefte aan een snelle verbinding met Brussel/Antwerp en met de fiets ga je niet zover geraken. Want de files beginnen al bij Aarschot. Of een snelle OV verbinding met Maastricht hoewel de tramverbinding vanuit Hasselt steeds onzekerder wordt.

Marc Busio|29.06.19|11:28

De trein is nu eenmaal een vervoermiddel dat het moet hebben van grote passagiersaantallen en die heb je nu eenmaal niet aan de randen van het land. Daar staan ook geen files, dus laat die mensen daar lekker rond-tuffen in hun auto. Het is veel effectiever om dichter bij de stedelijke centra, waar op zich al een vrij dicht spoornet ligt, extra te investeren. Niet in rails maar in treinen, want in Belgie rijden die op de meeste verbindingen nog in een 1x-per-uur-frequentie.

Pat Rick|01.07.19|13:50

Niet iedereen kan in een auto ‘rondtuffen’. Dus veroordeel je ouderen en jongeren aan de randen van het land tot een isoloment. Terwijl het Spartacusplan juist de provincie uit het isoloment moet halen en leefbaar te houden. Juist daarom wordt ook in Nederland extra geinvesteerd in breedbandinternet op het platteland en afgelegen gebieden. Openbaar Vervoer heeft ook een verbindende functie en moet niet alleen maar om winst en rendament gaan (zoals helaas vaak wel het geval is)

Marc Busio|02.07.19|11:17

Inderdaad heeft openbaar vervoer een verbindende functie. Maar ov is meer dan treinen alleen, want omvat namelijk ook streekbussen die bij beperkte passagiersaantallen een goed alternatief zijn. De kosten ervan zijn aanzienlijk lager en ze kunnen dichter bij de dorps- en stadskernen komen, zeker in vergelijking met een spoorlijn die ooit diende om steenkolenmijnen met elkaar te verbinden. Het gaat toch primair om mensen van A naar B te brengen en niet om perse een oude spoorlijn te reactiveren.

Pat Rick|03.07.19|10:34

De bussen van de Lijn zijn in Limburg al uitgekleed. Nu staat men op het punt een aanvang te nemen met de tramlijn van Hasselt naar Maastricht, zoals in het Spartacusplan. Tram is veel goedkoper dan de trein, maar veel beter instaat om langere afstanden sneller te overbruggen dan bussen met een gelijkaardig aantal stops. En men kan de oude infra grotendeels hergebruiken. Dit deel van het plan was al goed uitgewerkt, maar wordt misschien geblokkeerd door politiekers van de NVA die pro-auto zijn

Marc Busio|03.07.19|14:14

Net als in Nederland zijn ook de Limburgers in Belgie in feite altijd plattelanders gebleven en maken daarom maar relatief weinig gebruik van het OV. Een nieuwe spoor- of tramlijn doet daar niets aan af. Omdat deze voorzieningen er altijd beperkt zijn geweest is men gewend om zich per auto te verplaatsen en files of gebrek aan parkeerplaatsen spelen er geen rol. De status van een eigen auto en gevoel van onafhankelijkheid wegen er daarentegen veel zwaarder dan in echte stedelijke gebieden.

Pat Rick|04.07.19|12:14

Ben je nu zowel de Belgische als Nederlandse Limburgers in het hokje “plattelanders” aan het stoppen? Als je iemand uit Maastricht zo bestempelt, wordt hij waarschijnlijk heel boos. Er is net een prima verbinding met Aken opgezet. Bovendien kan niet iedereen (al/nog) met de auto. De Maaslijn vanuit Molenhoek zit vol. Ten tijden van Steve Stevaert was er gratis OV in Hasselt en zatten de bussen vol. Daarna is OV langzaam afgebouwd en moet er nieuwe impulsen komen zoals de lijn Hasselt-M’tricht

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.