tramverbinding, Maastricht-Hasselt

Groen licht voor tramlijn Hasselt-Maastricht

De Raad van State heeft vorige week bezwaren van omwonenden tegen de aanleg van de tramlijn tussen het Belgische Hasselt en Maastricht ongegrond verklaard. Dat betekent dat er geen planologische bezwaren meer zijn om de nieuwe tramlijn aan te leggen.

Verschillende omwonenden van de tramverbinding waren in bezwaar gegaan tegen het bestemmingsplan. Ze vrezen overlast en vinden dat de gemeenteraad van Maastricht voor een ander tracé moet kiezen. De Raad van State heeft de meeste bezwaren ongegrond verklaard.

Geluidsbelasting

De Raad stelt de omwonenden in het gelijk waar het gaat om de maximale geluidbelasting. Zo was in het bestemmingsplan niet duidelijk vastgelegd wat de maximale geluidbelasting vanwege het tramverkeer mag zijn. De Raad van State heeft daarom zelf een regel in het bestemmingsplan opgenomen, waarin die maximale geluidbelasting wel is opgenomen. Met deze aanpassing blijft het bestemmingsplan overeind.

De uitspraak van de Raad van State betekent dat er kan worden gestart met de aanbesteding van de infrastructuur. Als alles goed gaat, dan kan de tram in 2024 gaan rijden.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “Groen licht voor tramlijn Hasselt-Maastricht”

Marc Busio|20.05.19|10:27

Ik vermoed dat het debacle rond de Uithoflijn in Utrecht de gemeentebestuurders van Maastricht iedere lust ontnomen heeft om dit totaal kansloze project te blijven nastreven. Laat ze hun geld maar in de organisatie van het Eurovisie Songfestival steken, want daar valt voor meer mensen lol aan te beleven dan die handvol reizigers die tussen Hasselt en Maastricht pendelt.

John rdam|20.05.19|19:03

De redenering van Marc Busio over ‘die handvol reizigers’ werd in de jaren ’90 ook gebruikt om heropening van de spoorlijn Enschede-Gronau als ‘onzin, nergens voor nodig’ te bestempelen. Want in de bus die in 1980 de trein had vervangen zaten inderdaad weinig reizigers. Sinds er weer treinen zijn gaan rijden blijkt er enorm veel gependeld te worden. Zou misschien iets te maken kunnen hebben met het kwaliteitsverschil tussen bussen en railvervoer?

Arco Sierts|21.05.19|00:13

@John: nee, het had vooral te maken met het feit dat Muenster/Dortmund-Gronau-Enschede:

1) op de samenloop een halfuursdienst biedt (waardoor interessant voor korte ritjes, zeker voor Duitse begrippen)

2) ook voor het lange-afstands-verkeer zeer interessant is, omdat het knooppunten met elkaar verbindt

Dat laatste doet de tram Hasselt-Maastricht niet, en dat zal een fors probleem gaan worden. Bijna-lege trams in de daluren > frequentie omlaag > nog minder reizigers > einde.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.