U-tram op Sunij-lijn, bron: wikipedia

Utrecht investeert ruim 150 miljoen euro in vernieuwing SUNIJ-tramlijn

De modernisering van de regionale tramlijn Utrecht-Nieuwegein-IJsselstein (SUNIJ-lijn) gaat in april van start. Er komt nieuw materieel en aannemer BAM Infra Rail gaat de haltes verlengen en verlagen, het merendeel van het spoor in Nieuwegein-Zuid en IJsselstein vernieuwen en de tramlijn koppelen aan de nieuwe Uithoflijn. De werkzaamheden moeten in augustus klaar zijn.

Door de verbouwing en het koppelen van de twee trajecten kunnen reizigers vanaf eind 2020 bij de start van de winterdienstregeling zonder overstappen reizen tussen IJsselstein/Nieuwegein en P+R Science Park Utrecht. Met het project is inclusief de aanschaf van de nieuwe CAF Urbos trams een investering gemoed van ruim 150 miljoen euro. De werkzaamheden worden uitgevoerd door BAM Infra Rail.

Risicospreiding

Bij de aanbestedingsprocedure vroeg de eigenaar van de tramlijn, de provincie Utrecht, van alle inschrijvers om aan te geven hoe zij die risico’s en de hinder voor de reiziger willen beperken. Afspraken over onder meer de ondergrond, waterberging en spoorconstructie maken deel uit van het contract met de aannemer.

De wisselaansturing wordt voordat de trambaan op de schop gaat getest in een proefopstelling. Tussen 1 juni en 21 augustus 2020 vinden de werkzaamheden aan de tramlijn zelf plaats. Gedurende die twaalf weken is geen tramverkeer mogelijk en worden bussen ingezet. BAM Infra Rail-directeur Jet de Boer-Lasseur noemt de realisatie in twaalf weken een uitdaging: “De sleutel ligt in een goede voorbereiding en een organisatie die gericht is op samenwerking.”

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

2 reacties op “Utrecht investeert ruim 150 miljoen euro in vernieuwing SUNIJ-tramlijn”

Pat Rick|01.05.19|12:11

Door aansluiting op de tramlijnen creeert Utrecht een metropolitaan netwerk over de gemeentegrenzen en kunnen reizigers van bijv De Bilt (1 km op de fiets) makkelijk naar Nieuwegein of IJselstein gaan. Zoiets zou men in A’dam ook moeten doen: aansluiting metro met de voorsteden zoals Zaanstad, Hoofddorp/Schiphol, Landsmeer. Eigenlijk een echte metropool (zie Londen, Parijs, Rotterdam).

Roel Bartlema|02.05.19|13:15

Ik ben heel benieuwd of bij dit project wèl lukt om binnen de tijdsplanning (en het budget) te blijven.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.