Modernisering vier stations op traject Gouda-Alphen aan den Rijn

Aannemer Van Ooijen gaat in opdracht van ProRail vier wat oudere stations opknappen om ze duurzamer en toegankelijker te maken. Het gaat om Alphen aan den Rijn, Boskoop, Waddinxveen Noord en Waddinxveen. In oktober van dit jaar moet het werk klaar zijn.

De stations krijgen onder andere nieuw perronmeubilair, nieuwe verlichting en nieuwe omroepinstallaties. Ook gaat Van Ooijen groot onderhoud doen aan de perronconstructies en de hoogte van de perrons aanpassen voor een gelijkvloerse instap. Op die manier worden ze beter toegankelijk.

Buitendienststelling

Van Ooijen zal in korte tijd op de vier stations tegelijk aan het werk zijn. In een grote buitendienststelling in de zomer van 2019 voert de aannemer in tien dagen het werk uit op de stations Alphen, Boskoop en Waddinxveen. Op station Waddinxveen Noord werken wordt 24 dagen gewerkt.

Bij de renovatie trekt ProRail samen op met de gemeente Waddinxveen en de provincie Zuid-Holland. De provincie investeert in perronmeubilair en een herkenbare R-net-uitstraling, de gemeente Waddinxveen in de herinrichting van het voorplein van Waddinxveen Noord. ProRail neemt maatregelen om de stations toegankelijk te maken en te verduurzamen.

Eerdere verbeteringen

In 2017 en 2018 is het traject tussen Alphen aan den Rijn en Gouda al op andere punten verbeterd. Er rijden inmiddels nieuwe treinen, de frequentie is verhoogd van twee naar vier treinen per uur per richting en er zijn er twee nieuwe stations geopend: Boskoop Snijdelwijk en Waddinxveen Triangel.

Auteur: Yvonne Ton

2 reacties op “Modernisering vier stations op traject Gouda-Alphen aan den Rijn”

kees boer|28.02.19|20:49

Wel aardig maar wanneer komt er eens eindelijk dubbelspoor Woerden- Leiden ?
Volgens een meerjarig planning destijds had dit er in 1998 er moeten zijn

Luc Steenwinkel|11.03.19|15:41

Het is een gemiste kans dat de directe verbinding gouda-leiden geschrapt is. Volgens mij is het efficienter om doorterijden vanaf alphen naar leiden. Alleen in de spits of de hele dag. Nu moet er een extra trein pendelen tussen alphen en leiden. Dan is dat toch nog iets wat van de oorspronkelijke rijn-gouwe lijn is overgebleven lijkt mij als de trein doorrijdt. En een R-net trein is van NS dus doorrijden lijkt mij geen probleem met wat aanpassingen en benut je deze treinen ook nog eens beter!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.