Noord/Zuidlijn

Overleg met Rutte over financiering railprojecten Randstad

Premier Mark Rutte en minister Kajsa Ollongren van Binnenlandse Zaken voeren in het geheim overleg met de vier grote steden over de financiering van grote lightrail-projecten. Daarbij wordt onder andere gekeken hoe private investeerders gevonden kunnen worden voor die projecten, want het Rijk en Amsterdam, Utrecht, Den Haag en Rotterdam missen de middelen om dit zelf te betalen.

Dit meldt het NRC. De gesprekken tussen het kabinet en de G4 komen voort uit eerdere gesprekken tijdens de formatie van het nieuwe kabinet. De steden waarschuwden daar al dat de Randstad dreigt dicht te slibben. Tot nog toe zijn deze overleggen nog stil gehouden en dat komt volgens NRC door de gevoeligheid van deze materie én de betrokkenheid van de premier. Dit heet chefsache, een term dat aanduidt dat een kwestie zo belangrijk en politiek gevoelig is dat de hoogste baas zich erover moet uitlaten.

Projecten

De vier steden hebben allemaal hun eigen wensen op het gebied van lightrail-projecten en woningbouw. In Amsterdam wil de gemeente graag de Noord/Zuidlijn doortrekken, terwijl Utrecht geld nodig heeft voor een betere verbinding naar de Uithof. Nu al zijn er namelijk voorspellingen dat de Uithoflijn, die nog moet worden opgeleverd, op relatief korte termijn de groei van het aantal reizigers niet meer aan zal kunnen.

In Den Haag wordt gevraagd om een goede lightrailverbinding met bedrijventerrein de Binckhorst, omdat hier in de toekomst een nieuwe wijk moet worden gebouwd voor 100.000 inwoners. Als het aan Den Haag ligt wordt die lightrailverbinding ondergronds aangelegd. Rotterdam vraagt om een extra brug over de Maas, in de hoop dat hiermee de druk op de wegen en op het metronetwerk verminderd wordt. Al deze projecten kosten zeer veel geld.

Frequentie

Het overleg moet vier keer per jaar gaan plaatsvinden, waarvan het volgende overleg volgende week is gepland. Belangrijk hierbij is dat op de lange termijn wordt gekeken naar de mogelijkheden – niet louter tot het einde van het huidige Regeerakkoord. Dit is belangrijk omdat de realisatie van deze projecten een blik vereist die verder kijkt dan 2021, het moment dat een nieuwe regering wordt gekozen.

Tijdens de overleggen heeft het aantrekken van private financiering een hoge prioriteit. Daarom kijken de betrokkenen samen naar manieren om mogelijke obstakels weg te nemen, waarbij het aanpassen van wet- en regelgeving ook tot de mogelijkheden zou behoren. Gemeenten hebben nog weinig ervaring met het aantrekken van private partijen, zoals pensioenfondsen, maar het Rijk heeft dit al eerder gedaan.

Auteur: Inge Jacobs

2 reacties op “Overleg met Rutte over financiering railprojecten Randstad”

Pat Rick|10.01.19|11:55

Het is goed om onze pensioengelden voor een betere mobiliteit in te zetten en beter te laten renderen. Er is ook een sense-of-urgency nodig.

Waarom alleen de G4? Want er zijn meer knelpunten in Nederland. De regio Eindhoven loopt compleet vast, maar kent wel de hoogste economische groei in Nederland: het loont zich dus om daar eerst te investeren. Projecten daar worden gepland voor 2024, terwijl een spoedwet zoals Crisis en Herstel wet daar de boel wel vlot kan trekken.

kees boer|13.01.19|11:07

Waarvoor wordt er zo moeilijk over gedaan over financiering railprojecten ? Kijk voor asfalt weten ze steeds wel geld voor te vinden,een schandaal waar met geen woord over wordt gerept

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.