Langste spoorbrug India na zestien jaar klaar

Het heeft zestien jaar geduurd, maar nu is de Bogibeel Bridge eindelijk klaar. Met een lengte van 4,94 kilometer is het de langste spoorbrug van India. Op Eerste Kerstdag is de nieuwe spoorbrug over de rivier de Brahmaputra officieel geopend door de Indiase premier Narendra Modi.

De bouw van de brug in de staat Assam, in het noordoosten van India, begon in 2002. Het is een project van Northeast Frontier Railway, onderdeel van Indian Railways, dat in 1997 al was goedgekeurd. Aanvankelijk was het de bedoeling om brug in zeven jaar te voltooien, maar kosten en bouwtijd liepen iedere keer opnieuw op.

De bouw van de brug werd onder meer bemoeilijkt door de stroming van de rivier, waardoor er maar een paar maanden per jaar gewerkt kon worden. Ook de aanvoer van de bouwmaterialen was een ingewikkelde logistieke operatie. Zo werd het beton voor de weg aangevoerd via speciaal aangelegde pijpleidingen.

Kortere reistijd

Bogibeel Bridge is een gecombineerde brug voor weg- en spoorverkeer. De driebaansweg bevindt zich boven de spoorlijn met twee sporen. Met de brug wordt de reistijd tussen de Indiase staten Assam en Arunachal Pradesh met uren bekort, dankzij een nieuwe spoorlijn tussen die twee staten waar de spoorbrug onderdeel van is.

De aanleg van de brug is een van de infrastructurele projecten om de logistiek in de staat Arunachal Pradesh te verbeteren. De verwachting is dat de brug een levensduur heeft van 120 jaar. Exploitanten van veerboten die varen over de Brahmaputra zijn minder blij met de brug. Zij vrezen voor een forse inkomstendaling.

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.