Trein van Keolis op station Zwolle, Kamperlijn

Station Zwolle Stadshagen uiterlijk in december 2019 open

Station Zwolle Stadshagen gaat uiterlijk in december 2019 open. Dat hebben de provincie Overijssel, Keolis Nederland, ProRail en de gemeenten Zwolle en Kampen afgesproken. Aanpassingen aan het spoor van de Kamperlijn en het sneller keren van de trein op station Zwolle moet ervoor zorgen dat straks ook op dit station kan worden gestopt.

Station Zwolle Stadshagen werd in december 2017 in gebruik genomen, maar al snel bleek dat de beoogde snelheid van 140 kilometer per uur niet behaald zou kunnen worden. De grond onder de Kamperlijn bleek daarvoor te slap te zijn. Er werd besloten om maximaal 100 kilometer per uur rijden en station Zwolle Stadshagen voorlopig over te slaan.

Oplossingen

In de eerste helft van 2018 zijn er door ProRail 42 verschillende oplossingsrichtingen onderzocht. In het afgelopen jaar zijn de haalbaarheid, kosten en tijdsduur van de maatregelen voor het verbeteren van de stabiliteit van de bodem en het gebruik van het station besproken door de betrokken partijen. Zij constateerden eerder al dat het niet haalbaar is om maatregelen uit te voeren voor het verstevigen van de bodem om toch 140 kilometer per uur te kunnen rijden. Hiervoor variëren de kosten tussen de 35 en 100 miljoen euro en wordt te duur geacht.

Er is besloten om kleine infrastructurele maatregelen te nemen, korter te stoppen op station Zwolle Stadshagen en de huidige dienstregeling tussen Zwolle en Kampen aan te passen. De treinen vertrekkeneerder van station Zwolle en komen later aan. Doordat de dienstregeling gereden wordt met 100 kilometer per uur in plaats van de oorspronkelijk beoogde 140 is de ruimte voor het opvangen van eventuele vertragingen beperkt.

Bij een vertraging kunnen overstaptijden verminderen of missen reizigers hun aansluiting. Eerder is al aangegeven dat met een stop op station Zwolle Stadshagen de overstap op station Zwolle in de richting van Lelystad en Den Haag niet gehaald wordt.

Aanvullende maatregelen

Om een deel van de verloren tijd weer goed te maken, neemt ProRail een aantal aanvullende maatregelen. Hierbij gaat het om het optimaliseren van seinen, borden en beveiliging tussen Stadshagen en Kampen. Ook wordt de energievoorziening versterkt, zodat treinen sneller kunnen optrekken.

Daarnaast wordt het perron van station Zwolle Stadshagen verlengd. Hierdoor hebben machinisten meer speling om de trein te laten stoppen. Daarnaast is het mogelijk om de snelheid tussen de overweg Veerallee en station Zwolle Stadshagen te verhogen. Deze maatregel wordt alleen uitgevoerd als daarmee de verwachte rijtijdwinst ook daadwerkelijk behaald kan worden en gaat bijdragen aan een betrouwbare dienstregeling. ProRail gaat daarnaast bovenleidingmasten bij IJsselmuiden beter funderen.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “Station Zwolle Stadshagen uiterlijk in december 2019 open”

John rdam|27.12.18|12:30

Echte spoormensen kwalificeren dit als ‘Märklin-oplossingen’.
Aangezien het effect verre van robuust en betrouwbaar zal zijn is dit een minachting van de reizigersbelangen. Een overstap vaak missen betekent dat je als klant die verbinding niet meer kiest, door een andere vorm van vervoer te nemen. Je wilt toch niet iedere keer in de stress zitten? Het tegenovergestelde van het veelgeroemde ‘ontspannen reizen’. Dan kun je nog beter de hele dienstregeling een kwartier opschuiven.

Er was al eerder een discussie over het wel of niet het openen van station Station Stadshagen. Ik heb het vermoeden dat de gemeente Zwolle en provincie Overijssel elkaar de schuld geven. Er wordt gewoon niets mee gedaan en dit station zou ook weg gegooid geld kunnen zijn. Mensen waren al verbaasd dat er nooit treinen gingen stoppen terwijl dit station allang klaar moeten zijn. Dan is station Lansingerland-Zoetermeer (LLZM) iets beter goed van af gekomen ook is hij nog niet klaar.

Arco Sierts|28.12.18|13:52

@ John rdam : personen die zichzelf “echte spoormensen” noemen, zijn doorgaans typische Marklin-spoormensen. Komen niet verder dan fysiek-spoortechnisch systeemniveau. Ben het wel met je eens dat t nu voorliggende pakket waarschijnlijk onvoldoende is voor een klantgericht aanbod.
Benieuwd of er ruimte is voor aanvullende ideeen. Mijn eerste 3 (gratis weggegeven!) ideeen zijn overgenomen. Nu de rest nog.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.