Network Rail legt spoor voor de grensovergang

‘Spoorbedrijven moeten informatie delen om vooruit te komen’

De Metal Engineering-divisie van spoorbedrijf Voestalpine is grondig geherstructureerd. Het bedrijf was eerst verdeeld in de afdelingen rail, wisselsystemen en seintechnologie, maar deze zijn per 1 april 2018 herverdeeld onder vier marktsegmenten: urban, mixed, freight en high-speed traffic. Tijdens de Intelligent Rail Summit 2018 vertelt Chief Technology Officer Jochen Holzfeind van Voestalpine over hoe andere spoorbedrijven hier een voorbeeld aan kunnen nemen.

De herstructurering valt onder de noemer ‘Railway Systems’. Het doel hiervan is om systeemoplossingen te bieden, zodat de beschikbaarheid van het spoor verhoogt en de levenscyclus-kosten dalen. “We hebben alle producten en diensten samengevoegd zodat we onderling raakvlakken kunnen ontdekken. Zo kan iedereen continu van elkaars technische en financiële kennis leren,” zegt Holzfeind. “Daardoor kunnen we de hele levenscyclus van de infrastructuur bedienen, van levering tot onderhoud. We bieden op die manier systeemoplossingen aan onze klanten. Kortom: we beredeneren nu vanuit de klant.”

Holzfeind benadrukt hoe belangrijk het is om naar het gehele systeem te kijken en niet alleen naar één product of dienst: “We moeten in het achterhoofd houden waarvoor de trein wordt gebruikt: het vervoer van goederen en personen.” Daarom is het belangrijk dat treinen gewoon kunnen rijden, zodat vervoerders zich kunnen richten op hun kerntaak. “In de huidige discussies over preventief onderhoud, moeten we ook proactief systeemontwerp bespreken. Hiermee kan onderhoud zoveel mogelijk worden vermeden.” Zo hoeft er geen onnodig onderhoud op het spoor te worden gepleegd en blijft het spoor beschikbaar.

Beste oplossing

Dat betekent dat spoorbeheerders soms moeten zoeken naar de beste oplossing, en niet naar het goedkoopste product, vindt Senior Vice President Marketing Martin Platzer van Voestalpine Schienen. “Optimale service bieden aan passagiers moet het doel zijn. Innoveren kost nu eenmaal geld, maar op de lange termijn betaalt dat zich terug. We moeten daarom niet alleen maar praten over de prijzen van producten, maar ook over het verbeteren van spoorprestaties en het reduceren van de levenscyclus-kosten.”

Daarom probeert Voestalpine binnen de Europese Unie het aanbestedingsproces te veranderen. “Het draait hierbij om de implementatie van het beste bieder-principe. Dat houdt ook rekening met mogelijkheid tot innovatie en de impact op het milieu. Het moet gericht zijn op de algehele kwaliteit.”

Digitaliseren

Die investeringen zouden ook kunnen worden gedaan in digitalisering. Digitalisering helpt bij het vormen van een volledig beeld van het gedrag en de prestaties van de infrastructuur. Daarom is digitalisering cruciaal om de infrastructuur te optimaliseren, zegt Holzfeind. “En dat is weer belangrijk om ervoor te zorgen dat de trein niet als een tweederangsvervoermiddel wordt gezien.”

Dankzij digitalisering kunnen onderdelen van de infrastructuur ‘praten’. “Smart assets kunnen zelf een signaaltje geven als er iets dreigt fout te gaan, of als alles juist goed gaat. Je hebt dan niet alleen een functionerende infrastructuur, maar ook een slimme infrastructuur die je kan voorzien van informatie.” Op die manier kan het spoor geoptimaliseerd worden.

Kennis delen

Voestalpine geloof dat niet alleen digitalisering en investeringen belangrijk zijn voor de spoorsector. Ook het delen van kennis, zoals Voestalpine dat nu binnen het bedrijf doet, is erg belangrijk om ervoor te zorgen dat de spoorsector vooruit gaat, zegt Platzer. “Wederzijdse toegang tot gegevens tussen belanghebbenden bij het spoor heeft de toekomst. Het gebeurt al in landen buiten Europa, bijvoorbeeld met zeer grote mijnbouwbedrijven die hun eigen spoorwegnet exploiteren.”

“Maar spoorbedrijven in Europa zijn juist zeer beschermend en durven hun kennis niet delen. Ik begrijp dit instinct, maar het is onnodig en ik zou zeggen, nogal contraproductief. We moeten met elkaar samenwerken rond infrastructuurinvesteringen, onderhoud en zelfs spoorbeheer.”

Tijdens de Intelligent Rail Summit 2018 op 26 tot en met 28 november in het Zweedse Malmö geeft Chief Technology Officer Jochen Holzfeind een presentatie over hoe de spoorsector het voorbeeld van Voestalpine kan volgen en de bedrijfsprocessen kunnen optimaliseren. Bezoek de website voor meer informatie.

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.