ICE 4, hogesnelheidstrein, Bombardier

Duitsland investeert miljarden in modernisering spoor

Duitsland gaat de komende jaren miljarden steken in de modernisering van het spoornetwerk. De federale overheid heeft de ambitie om tot 2030 het aantal reizigers te verdubbelen en meer goederen per rails te vervoeren. Dit jaar heeft de Duitse overheid al 9,3 miljard euro besteed aan de verbetering van het spoornetwerk.

Het Duitse spoornetwerk is er niet al te best aan toe, waardoor veel treinen niet op tijd rijden. Het probleem zit vooral bij langeafstandsverbindingen. Intercity’s, ICE-treinen en andere langeafstandstreinen komen dikwijls te laat aan. Als 85 procent van al deze treinen op tijd komen, kunnen de meeste passagiers hun aansluiting halen. In september reed slechts 72,7 procent van alle langeafstandstreinen op tijd.

Knooppunten

Dat komt onder andere door een tekort aan materieel en problemen met onderhoud. Maar dit wordt voornamelijk veroorzaakt door de staat van het spoor en de knooppunten in het spoornetwerk. Door deze knooppunten maakt het niet uit of het spoor er goed bij ligt, omdat ze vrijwel altijd overbelast zijn.

“De politiek heeft nooit gefocust op de knooppunten,” zegt Enak Ferlemann, de vertegenwoordiger van de Duitse federale overheid voor het vervoer per spoor. “Het heeft de politiek en media nooit geïnteresseerd, omdat de bureaucratie niet verminderd kan worden door middel van media-aandacht.” De overheid wil nu juist deze knooppunten grondig aanpakken.

29 spoorprojecten

29 spoorprojecten krijgen nu de hoogste prioriteit. Zo worden 22 lijnen uitgebreid of opnieuw gebouwd. In en rond Hamburg wordt bijvoorbeeld ongeveer 1,8 miljard euro besteed. Bij het knooppunt Keulen wordt een tweede spoor gelegd op een deel van de route tussen Münster en Dortmund. Ook wordt de spoorverbinding van Noordrijn-Westfalen met de Noordzeehavens verbeterd.

De plannen worden nog uitgewerkt en moeten ook nog worden goedgekeurd door alle deelstaten. Daarom kan het nog jaren duren voordat deze plannen worden gerealiseerd, waarschuwt verkeersminister Andreas Scheuer in de Duitse krant Die Welt.

Nieuwe treinen

Vervoerder Deutsche Bahn gaat fors investeren in nieuwe treinen. Alleen al in het nieuwe materieel dat tussen Amsterdam en Berlijn gaat rijden worden honderden miljoenen euro’s gestoken. Deze nieuwe treinen moeten in 2023 op dit traject gaan rijden.

Lees ook:

Onderwerpen: , ,

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “Duitsland investeert miljarden in modernisering spoor”

Pat Rick|19.11.18|14:43

DB Netze moet eerst maar eens het derde spoor tussen Emmerich en Oberhausen aanleggen zoals afgesproken. Nederland heeft 15 jaar geleden al miljarden geinvesteerd in de Betuwelijn en die kan veel beter benut worden met dat derde spoor. Nu moeten we de premier sturen om hier vaart achter te zetten. Want nu er eindelijk schot komt in de uitdieping van de Elbe, wordt ook plots geinvesteerd in het goederenvervoer. Aanleg van spoor naar JadeWeser-Port was ook voor Duitse begrippen supersnel gebouwd

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.