Stoomtrein Stadskanaal. Foto: Tim Goorman

Groningen wil helderheid kosten ombouw museumspoorlijn Veendam-Stadskanaal

De provincie Groningen wil snel helderheid van spoorbeheerder ProRail over de kosten van de ombouw van de museumspoorlijn tussen Veendam en Stadskanaal voor personenvervoer. Dit tracé is nu een museumspoorlijn waar historische treinen over rijden.

Tussen deze twee Groningse plaatsen ligt al een 15 kilometer lange spoorlijn, waar museumspoorlijn STAR eigenaar van is. Dit tracé moet grondig verbouwd worden om deze geschikt te maken voor personenvervoer. Onderdelen zoals het seinwezen en de beveiliging dienen te worden vernieuwd. Een van de mogelijke opties die wordt bekeken voor de exploitatie is dat Arriva en museumspoorlijn STAR samen gebruikmaken van de spoorlijn.

Dertien punten

Over eventuele overname van de grond waar de spoorlijn over loopt, wordt op dit moment over gesproken, vertelt voorzitter Pieter Hofstra van museumspoorlijn STAR. “De provincie Groningen is van mening dat het niet op zijn plaats is dat een spoorlijn die gebruikt wordt voor personenvervoer in handen is van een private stichting. Dat is nu wel het geval. Wij zijn bereid om de grond te verkopen, maar we hebben wel een brief opgesteld met dertien voorwaardes.”

Zo wil de stichting nog voor onbepaalde tijd met stoomtreinen over het spoor kunnen rijden. Ook de vergoeding speelt een rol: “We hebben vorig jaar ons 25-jarig jubileum gevierd. Dat betekent dat we al ruim 25 jaar dit spoor netjes onderhouden. We wieden het onkruid, draaien hier en daar een boutje aan. Daar willen we wel wat voor terug zien.”

Waar de trein moet stoppen in Stadskanaal, is nog niet bekend. Volgens Hofsta is het nu de bedoeling om vlak voor het terrein van museumspoorlijn STAR te stoppen. Als de vervoerder verder wil rijden, moet de trein over het emplacement van de museumspoorlijn heen. “Dat willen we niet. De beoogde snelheid is 100 kilometer per uur, maar er lopen altijd honden, kinderen en andere bezoekers over het emplacement. Dan moeten ze om het emplacement heenrijden, maar dat kost wel meer.”

Zuiderzeelijn

De provincie Groningen heeft 63,7 miljoen euro beschikbaar voor het project. Dit geld komt voort uit het Regiospecifiek Pakket Zuiderzeelijn, de compensatiegelden voor het niet doorgaan van de Zuiderzeelijn. Deze subsidie blijft niet eeuwig beschikbaar: vanaf 2020 kan het geld aan andere spoorprojecten worden uitgegeven. Daarom wil de provincie zo snel mogelijk weten of dit voldoende geld is om de spoorlijn geschikt te maken voor personenvervoer.

Het is de bedoeling dat er voor het einde van de collegeperiode (2015-2019) een beslissing wordt genomen. Naar verwachting hakt de provincie eind dit jaar of begin volgend jaar de knoop door, als er meer duidelijkheid is over de kosten.

Plannen

De provincie Groningen probeert deze treinverbinding al jaren tot stand te brengen. Een onderzoek van de provincie, Arriva, Ballast Nedam en ProRail was reden voor Groningen om in 2013 de plannen voor deze verbinding door te zetten.

Lees ook:

Groningen wil treinverbinding Veendam-Stadskanaal

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

4 reacties op “Groningen wil helderheid kosten ombouw museumspoorlijn Veendam-Stadskanaal”

Pat Rick|01.11.18|11:56

Groningen en Drente kunnen samenwerken om de ontbrekende schakel (opnieuw) aan te leggen tussen Musselkanaal en Emmen. Dit is nog geen 18 km (beginnend bij kop van emplacement in Emmen) en kan over de oude spoortraject (Emmen – Stadkanaal). Zeker met autonoom rijden moet dit financieel haalbaar zijn. Dit kan het noorden een boost geven en ook reizigers snel vanuit Duitsland naar Groningen brengen

Teko Salverda|01.11.18|17:12

quote unquote
Wanneer komt er nu eens een eind aan steeds weer deze grammaticale fout?

Ton Spies|02.11.18|10:33

Het is een plan dat door onwilligheid zal worden tegengehouden maar ik zie het al helemaal gebeuren.
Een spoorlijn van Veendam naar Emmen met ook een stoomtrein in de dienstregeling op bepaalde uren op zaterdag of zondag.
Wat een kansen ook voor het toerisme.

Peter Janssen|16.11.18|11:40

Dat is toch mooi zit je als reiziger in een Arriva trein op weg naar huis. Ga je kruisen bij een station met een oude stoomtrein. Dat zou wel heel uniek zijn.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.