Ventilatie Noord-Zuidverbinding spoortunnel

Noord-Zuidverbinding Brussel krijgt nieuwe ventilatoren

De ventilatie in de Noord-Zuidverbinding in Brussel wordt vernieuwd. Deze zessporige ondergrondse spoorverbinding ligt tussen Brussel-Noord en Brussel-Zuid. De nieuwe ventilatoren kunnen zowel lucht aanzuigen als rook afvoeren in geval van brand. Ze zijn aangesloten op een nieuw rookafvoersysteem dat volledig autonoom werkt. Dat meldt de Belgische spoorbeheerder Infrabel.

De tunnel van de Noord-Zuidverbinding is twee kilometer lang en heeft drie ‘natuurlijke’ ventilatieopeningen. Deze zitten aan de noordzijde, zuidzijde en bij de Komediantenstraat in Brussel. Omdat bij de aanleg van de tunnel de treinen nog op stoom en diesel reden, werd de tunnel tevens van drie ventilatie-eenheden voorzien aan de uiteinden van de perrons van het station Brussel-Centraal en het station Brussel-Congres. Elke eenheid bestaat uit drie tot vijf ventilatoren.

Krachtige ventilatoren

De ventilatoren die nu toe reizigers van verse lucht voorzien zijn niet krachtig genoeg om ook rook af te voeren. De nieuwe ventilatoren kunnen dit echter wel: ze zijn zes keer krachtiger dan hun voorgangers. Ze hebben daarom een dubbele functie: ze zuigen lucht aan, maar voeren rook ook af in geval van brand. Ze wegen elk 8,8 ton. In totaal gaat het om dertien ventilatoren.

Het nieuwe rookafvoersysteem wordt bediend vanuit de controlepost Brussels Control Room van het station Brussel-Zuid en werkt volledig autonoom. Via twaalf kilometer aan glasvezelkabels kan een eventuele brand worden gedetecteerd. Het systeem, dat onder menselijk toezicht staat, bepaalt automatisch op welke manier de rook het snelste afgevoerd kan worden.

Verouderd systeem

Infrabel en TUC RAIL startten in oktober 2017 met de vervanging van het verouderde ventilatiesysteem. Eerst werden de drie ventilatoren in de toren van het station Brussel-Congres met een brander los gesneden. Daarna werden de nieuwe ventilatoren in verschillende stukken ter plaatse gebracht en gemonteerd.

Deze zomer zijn de twee andere ventilatie-eenheden in Brussel-Centraal aan de beurt. Ten slotte wordt het gehele systeem getest, waarna het eind 2018 volledig in gebruik wordt genomen.

Moderniseren

Infrabel is sinds 2014 bezig met het moderniseren van de Noord-Zuidverbinding. Zo kreeg de tunnel drie nieuwe nooduitgangen. Ook werd er een vier kilometer lange waterleiding aangelegd en werd de verbinding uitgerust met 67 camera’s. 22 camera’s worden gebruikt om spoorlopers te detecteren.

Volgens Infrabel rijden op werkdagen wel 1200 binnenlandse- en internationale treinen door de ondergrondse verbinding. De werkzaamheden aan de Noord-Zuidverbinding, waarbij ook de bovenleidingen, sporen en seininrichting volledig worden vernieuwd, zijn eind 2018 gereed.

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.