fietsenstalling

Trein-fiets combinatie vervanging voor auto

Treinreizigers die de trein en fiets combineren, laten vaker de auto staan. Het is daarbij wel belangrijk dat er op het vertrek- en aankomststation mogelijkheden zijn om een OV-fiets te pakken of om een extra fiets te stallen. Dat concludeert het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) in een nieuw onderzoek.

Volgens het onderzoek ‘Waar zouden we zijn zonder de fiets en de trein?’ laten mensen die op de fiets van en naar stations fietsen, over het algemeen de auto vaker staan. De fiets-trein combinatie is in deze gevallen een vervanging voor reizen met de auto. Het is daarbij wel belangrijk dat er op het vertrek- en aankomststation mogelijkheden zijn om een OV-fiets te pakken of om een extra fiets te stallen. Daardoor kan deze modaliteit een troef zijn bij het verminderen van de CO2-uitstoot in Nederland.

Betrouwbaar en flexibel

Het onderzoek verwijst naar andere studies die eerder naar dit onderwerp zijn uitgevoerd. Zo bleek dat OV-fietsgebruikers minder vaak met de auto reizen (Martens, 2007). Verder werd eerder al vastgesteld dat fietsen na lopen de meeste aantrekkelijker methode van vervoer is van en naar dichtbijgelegen station (Van Nes et al., 2014). Andere vervoersmiddelen zoals de bus en metro volgden. Reizigers pakken dus liever de fiets dan een ander vervoersmiddel. Hierbij spelen aspecten zoals betrouwbaarheid en flexibiliteit een rol.

“Dit is een interessant gegeven in het licht van het mobiliteitsbeleid in veel steden, omdat de combinatie van fiets en trein wellicht het autogebruik en -bezit in steden, en het autogebruik tussen steden kan helpen verminderen,” concluderen de onderzoekers. Ook valt er een klimaatwinst te behalen, omdat de CO2-uitstoot van de fiets-trein combinatie heel laag is. Bij fietsen komt er immers geen CO2 vrij, en bij het reizen met de trein maar heel weinig per reiziger.

Grotere stations

Andere conclusies die te lezen zijn in het onderzoek waren onder andere dat vooral jonge mensen die studenten, of die werkzaam zijn en een universitaire diploma hebben gebruik maken van de combinatie fiets en trein.

Reizigers die per fiets naar een station gaan, fietsen liever iets verder naar een groter station met meer stallingsruimte en treinopties, dan naar een klein station in de buurt. Ze vermijden hiermee een extra overstap. “Om fietsers te verleiden om voor een ander station te kiezen dan het station met (over)volle stallingen is het belangrijk dat zij een keuze hebben tussen twee of meer gelijkwaardige stations op een acceptabele fietsafstand.” Die afstand is 5 kilometer, volgens de studie.

Elektrische fiets

Ook kan er mogelijk een nieuwe doelgroep worden aangeboord met de elektrische fiets. Deze kan een optie zijn voor forenzen die meer dan 3,5 kilometer van een station wonen. Deze reizigers pakken nu nog liever de metro of de bus naar het station of reizen helemaal niet per trein.

Bij de vernieuwing van verschillende stations worden de fietsenstallingen uitgebreid om dit soort woon-werkverkeer te stimuleren. Utrecht Centraal heeft de grootste fietsenstalling ter wereld. Er kunnen hier 12.500 fietsen worden geparkeerd. Ook het vernieuwde station Assen heeft een grote fietskelder gekregen, met ruimte voor 2600 fietsen.

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.