Het nieuwe metrostation Maassluis Steenpolderdijk van de Hoekse Lijn

Akkoord over financiering tekort metroproject Hoekse Lijn

Er is woensdag een akkoord gesloten over de financiering van het miljoenentekort bij het metroproject Hoekse Lijn. De gemeente Rotterdam betaalt 35 miljoen en Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) en vervoerder RET leggen ieder 27,5 miljoen euro bij. MRDH en stadsvervoerder RET hebben afgesproken dat in ruil voor de medefinanciering de railconcessie met 4 jaar wordt verlengd tot 2030.

De nieuwe Hoekse Lijn is een uitbreiding van metrolijn B die start in de Rotterdamse wijk Nesselande en eindigt aan het strand van Hoek van Holland. Het huidige spoor wordt daarbij verlengd tot het strand van Hoek van Holland, waar ook een nieuw station komt. Vanwege het financieel tekort werd overwogen de metroverbinding niet naar het strand te verlengen. Maar dit alternatieve plan is nu van de baan, omdat er nu extra geld is vrijgemaakt.

Projectkosten

Lennart Harpe, portefeuillehouder OV-ontwikkeling van de MRDH: “De MRDH heeft aangegeven een extra bijdrage te leveren van 27,5 miljoen. 15 miljoen gaat naar de projectkosten en 12,5 miljoen is een garantie. Het tweede bedrag kan alleen worden opgevraagd als er sprake is van een verlenging naar Hoek van Holland strand.”

Mocht de verlenging onverhoopt toch meer kosten, dan is dit voor rekening van de gemeente Rotterdam. “We hebben hiermee tegen de aangesloten gemeenten gezegd: we geven iets extra’s, maar u kunt er zeker van zijn dat het hierbij blijft”, aldus Harpe. De Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) is een samenwerkingverband van 23 gemeenten. Gedeputeerde Staten van de provincie Zuid-Holland zijn voornemens om 20 miljoen euro beschikbaar te stellen aan de gemeente Rotterdam voor de verlenging van de lijn.

Wethouder Pex Langenberg: “We vinden de Hoekse Lijn en de verlenging ontzettend belangrijk. Dit metroproject zorgt voor een hogere frequentie en betere en mooiere stations. Met dit financiële bedrag moet de baan afkomen.” Ook is het volgens “een realistische planning” dat de metroverbinding in het vierde kwartaal van 2018 wordt opgeleverd.

Vertraging

Door meerdere problemen in het spoorproject kunnen de eerste metro’s pas eind 2018 gaan rijden, ruim één jaar later dan gepland. Vanwege de vertraging ontstaat een tekort van 55 miljoen euro. Iedere maand dat er geen reizigers met de metro’s kunnen rijden, kost daarnaast 3,5 miljoen euro. Daarmee komt het totale tekort uit op 90 miljoen euro.

De belangrijkste oorzaak is volgens wethouder Pex Langenberg de software van de spoorbeveiliging van leverancier Bombardier. In juli vorig jaar bleek dat de eerste testen met de software van de spoorbeveiliging tegenvielen. Daarna zou de planning voor de software van het beveiligingssysteem steeds zijn veranderd.

Maar ook in de planning en aansturing van het project ging het mis. Het project Hoekse Lijn bestaat uit verschillende deelprojecten. Deze planningen zouden onvoldoende op elkaar zijn afgestemd. Een andere tegenvaller was dat op onverwachte plekken kabels en leidingen aangetroffen werden en de bodem vervuild bleek te zijn. Ook bleek dat de beweegbare bruggen bij Maassluis en Vlaardingen niet goed sluiten.

Onderzoek gemeente

Donderdag wordt het eigen onderzoek van de gemeente Rotterdam naar de vertraging en kostenoverschrijdingen gepresenteerd. Volgende week gaat de gemeenteraad over deze studie in debat. Mogelijk wordt dan ook gesproken over de positie van de verantwoordelijk wethouder Pex Langenberg voor dit metroproject.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.