Andrew Simmons van Network Rail tijdens het tienjarig jubileum van IRSE-NL

‘Brexit heeft geen gevolgen voor samenwerking met Europese spoorsector’

Het Verenigd Koninkrijk verlaat op 29 maart 2019 de Europese Unie, maar zal op het gebied van rail nauwgezet blijven samenwerken met de Europese spoorsector. Dat verwacht Andrew Simmons van Network Rail. Hij gaf donderdag een presentatie over de gevolgen van de Brexit tijdens de tienjarige jubileumviering van de IRSE Nederland in het Spoorwegmuseum in Utrecht.

Op 23 juni 2016 hield het Verenigd Koninkrijk (Engeland, Wales, Schotland en Noord-Ierland) een referendum om te bepalen of de inwoners onderdeel van de EU wilden blijven uitmaken. De kiezers kozen met een meerderheid van 51,9 procent voor het verlaten van de EU, ook wel Brexit genoemd.

Voortzetten handelsrelatie

“Transport is belangrijk voor de Britse regering en is elementair voor een goede voortzetting van de handelsrelatie. Het is belangrijk dat Europese regels worden opgenomen in nationale regelgeving, zodat de samenwerking ook na de uittrede kan doorgaan.”

Op railgebied dienen een aantal nieuwe afspraken gemaakt moeten worden, onder meer over het Vierde Spoorpakket. De technische pijler van de Europese spoorwegwet is op 15 juni 2016 goedgekeurd met als implementatiedatum juni 2019. “Dat betekent dat het Verenigd Koninkrijk met een transitieperiode te maken heeft waarin het moet voldoen aan het Vierde Spoorpakket, terwijl het zich na de Brexit hier mogelijk niet meer aan hoeft te houden.”

Spoorbeveiliging

Binnen de EU is de European Union Agency for Railways (the Agency) de EU-instelling die direct gelinkt is aan spoorbeveiligingssystemen. The Agency heeft als doel de interoperabiliteit van de diverse spoorsystemen te verbeteren en één Europese spoorsysteem zonder grenzen te creëren met een hoge veiligheidsniveau. Daarnaast is the Agency de systeemautoriteit voor het Europese beveiligingssysteem ERTMS.

Omdat the Agency na de Brexit mogelijk geen jurisdictie meer in het Verenigd Koninkrijk heeft dienen de activiteiten van de organisatie te worden vastgesteld en bekeken wat de implicaties daarvan zijn. Naar alle waarschijnlijkheid zal het Verenigd Koninkrijk blijven aanhaken bij de ontwikkelingen op het gebied van ERTMS. “Het is vrij moeilijk om ERTMS zelf verder te ontwikkelen. Het is beter om de ontwikkelingen en de standaarden in Europa te volgen.”

Hybride ERTMS level 3

“Wij zitten bijvoorbeeld ook samen met ProRail in een ontwikkeltraject van een ‘hybride ERTMS level 3’-variant. Dit soort samenwerkingen zal gewoon door blijven gaan.” Network Rail en ProRail zijn eind vorig jaar gestart met het testen van deze variant op het spoor in Engeland.” Ook zal het Verenigd Koninkrijk in Europees verband nauw betrokken blijven bij de ontwikkeling van Automatic Train Operation (ATO).

Het meest voor de hand liggende scenario is volgens Simmons dat de Britten niet meer vertegenwoordigd zullen zijn bij de vergaderingen van the Agency. Het Verenigd Koninkrijk zal wel organisaties blijven steunen zoals de Community of European Railways (CER), European Infrastructure Managers (EIM), de ERTMS Users Group (EUG), UNIFE en UNISIG waardoor de Europese samenwerking overeind blijft.

“De uittreding geeft ons ook de ruimte om de eisen voor het spoor op een aantal nationale lijnen wat te verruimen. Er zijn bepaalde lijnen waar het niet nodig is om aan Europese standaarden te voldoen. Dat zou ons bijvoorbeeld de ruimte kunnen geven om de afstand tussen de perrons en de treinen aan te passen, om het meer passend te maken op nationaal niveau.”

Jubileum IRSE

Andrew Simmons gaf donderdag een presentatie tijdens het tienjarig jubileum van de IRSE-NL. De IRSE is een van oorsprong Engelse organisatie met als doelstelling het bevorderen en verspreiden van de kennis van het seinwezen. De afkorting IRSE staat voor Institution of Railway Signal Engineers, ofwel het Instituut voor Seinwezen en Telecommunicatie ingenieurs. De IRSE is een non-profit organisatie, met afdelingen over de gehele wereld. De IRSE-NL behartigt de belangen van de Nederlandstalige IRSE leden, voornamelijk woonachtig in de Benelux. De IRSE UK heeft 5500 leden en vierde onlangs haar honderdjarig bestaan. De IRSE-NL is in september 2008 opgericht en telt 220 leden.

De Nederlandse afdeling organiseert jaarlijks diverse activiteiten voor haar leden, zoals technische bijeenkomsten, excursies, sociale evenementen en diverse seminars. Voorzitter Alwin van Meeteren van de IRSE-NL: “We willen het netwerk en de kennis van onze leden die werkzaam zijn in treinbeveiliging, treinbeheersing en telecommunicatie vergroten.”

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.