HSG-city, slijpvoertuig, Vossloh

Slijpvoertuig HSG-city van Vossloh goedgekeurd voor Duits spoor

De spoorautoriteit Eisenbahn-Bundesamt (EBA) heeft vorige maand het slijpvoertuig High Speed Grinding-city (HSG-city) van fabrikant Vossloh goedgekeurd voor toepassing op het Duitse spoor. Het slijpvoertuig was al eerder goedgekeurd voor tram- en metrobanen en kan nu ook worden ingezet op het hoofdnet en railsystemen in steden.

“De HSG-city is ontworpen voor het spoor in de stad en voorsteden”, zegt directeur Marcel Taubert Vossloh Rail Services. “Deze nieuwste goedkeuring stelt ons in staat om het gebruik ervan te vergroten, met name in snelle interlokale netwerken. We beschouwen de EBA-goedkeuring als een kwaliteitsmerk dat internationale aandacht zal trekken. En we hopen om nieuwe Europese klanten te werven voor deze preventieve slijptechnologie.”

Binnen dienstregeling

De HSG-city is een oplossing waarbij spoorstaven met snelheden tot 60 kilometer per uur kunnen worden geslepen, waardoor dit binnen de bestaande dienstregeling kan. Daardoor kunnen de treinen gewoon blijven rijden. 

Intensief gebruik van het spoor zorgt ervoor dat spoorstaven sneller afslijten. Wanneer een spoorstaaf niet tijdig wordt onderhouden, kunnen hierin scheuren en andere onregelmatigheden ontstaan. Dat kan tot verstoringen van het treinverkeer leiden.

Fabrikant Vossloh heeft High Speed Grinding (HSG) ontwikkeld voor het preventief slijpen van de spoorstaven. Met het systeem van HSG kan de levensduur van de spoorstaven volgens Vossloh worden verlengd omdat de “slijtage reserve optimaal wordt benut”. Tegelijkertijd vermindert of verwijdert deze technologie doorslipsporen en golfslijtage en in de langsrichting van het spoor.

Slijpen

Voor het slijpen van de spoorstaven hoeven volgens de fabrikant geen schakels uit het spoor verwijderd te worden en het is mogelijk om met hoge snelheid over de wissels te rijden, ook als ze niet worden geslepen. Daarmee kunnen spoorbeheerders kosten en voorbereidingen van de planning tot een minimum beperken.

De Duitse spoorbeheerder DB Netz AG voerde eerder tests uit naar de akoestische effecten van de HSG-technologie. Daaruit bleek volgens Vossloh dat deze technologie naast het voorkomen van onregelmatigheden aan de spoorstaven ook zorgt voor het “voorkomen van geluidsemissie zonder extra investeringen”.

Lees ook:

‘Hogesnelheid slijpen spoorstaven kan binnen dienstregeling’

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.