Metroproject Hoekse Lijn

Tegenvallers in project Hoekse Lijn: vijf maanden vertraging

Foto: Marieke van Gompel 2017, ProMedia

Het metroproject Hoekse Lijn heeft een vertraging van vijf maanden opgelopen. Dat heeft de Rotterdamse wethouder Pex Langenberg woensdagmiddag bekendgemaakt. De metro zou aanvankelijk vanaf 1 september gaan rijden. Vanwege de vertraagde oplevering van de software van het beveiligingssysteem en vervuiling in de ondergrond wordt deze opleverdatum niet gehaald. De nieuwe metrolijn gaat straks Hoek van Holland met het centrum van Rotterdam verbinden.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

10 reacties op “Tegenvallers in project Hoekse Lijn: vijf maanden vertraging”

Garratt Fan|05.07.17|17:49

Ik kan zo maar vermoeden dat het software probleem minstens zo groot is al de leidingen en de asbest maar dat die laatsten een goede camouflage bieden. Of anders gezegd: als er niet zoiets tastbaars geweest was als leidingen en asbest dan was er een enorme politieke rel geweest over maanden vertraging door “het maken van wat programmaatjes”. Laten we wel zijn: de ombouw moest in vier maanden klaar zijn dus toen die begon was al lang bekend dat die software niet op tijd klaar zou zijn.

Arco Sierts|05.07.17|18:10

Jahoor: RampstadRail op herhaling. En uiteraard is het een probleem in de beveiligingsssoftware! Da’s de standaardsmoes van deze tijd: snapt toch niemand, en dus lekker makkelijk richting bestuur, politiek en media. Op de HSL-Zuid is het ook DE standaardsmoes voor alles wat faalt.

Mijn reactie: waarom moet hier speciale software ontwikkelt worden? En waarom is men daar dan niet veel eerder mee begonnen??? Waarom niet EERST de software 100% perfect, en pas daarna de spades in de grond?

Arco Sierts|05.07.17|18:26

Nog iets: steeds weer opnieuw zie je dat ICT-gerelateerde zaken bij civielprojecten fout gaat. Ook bij wegprojecten (tunneltechnische installaties, brugsturing) is er opvallend vaak ellende.
Wanneer leren bouwsector en overheid nu eens dat relais & draadjes passe zijn en dat ICT een vak is? De dominantie van onwetende en hun eigen discipline centraal stellende civielers is catastrofaal voor innovatie en betrouwbaarheid van de Nederlandse mobiliteit. Bijscholing is dringend noodzakelijk.

Fred de Roode|05.07.17|18:30

Het is ook geen software….maar soffware…

Arco Sierts|05.07.17|22:31

@Fred: doe me een lol en kom ff met een serieuze reactie.

Veiligheidssoftware is niks anders dan wat we vroeger deden (en nog steeds doen) in relaistechniek. Maar kennelijk hebben sommige partijen moeite om software en systemen op een vergelijkbare gestructureerde en controleerbare wijze op te leveren als in de relaistechniek.
Dat hoeft weinig verbazing te wekken, want in de ‘gewone’ ICT is ‘aanrommelen’ nog steeds een populaire ontwikkelmethode. Voor kritieke toepassingen is het een ramp.

Yozu Bruinsma|05.07.17|23:56

In 1860 werd de Nederlandsche Centraal-Spoorweg-Maatschappij (NCS) opgericht, deze legde tussen 1863 en 1865 de lijn Utrecht – Amersfoort – Zwolle – Kampen aan. ( wikepedia )

En anno nu gaat ombouwen van klein stukje van 23 kilometer lang bijna EEN jaar duren. Wat waren ze 150 jaar geleden goed in spoorwegbouw.

Rob van Esseveldt|06.07.17|00:09

Hallo Yozu,
Je zegt het goed; in 1860 hadden ze alleen aan de sporen al genoeg; helaas komt er nu wat meer bij kijken voordat een voertuig met zijn wielen op het (nieuwe) ijzer staat..

Fred de Roode|06.07.17|12:32

@ Arco je gaf zelf aan dat er wat wordt aangerommeld met ICT software, dat was hiermee mijn korte reactie hierop. Bij de Noordzuidlijn in Amsterdam hebben ze software problemen met de nieuwe poortjes..terwijl er duizenden in gebruik zijn in Nederland. Ik kom zelf uit de installatie techniek, vroeger had je analoge regeltechniek is vervangen door Gebouw Beheersing Systeem. De software hiervoor is één grote grijze massa. Vandaar mijn opmerking van soffware….

Ton Spies|06.07.17|18:23

Een mooie uitspraak deed Golo Mann:
Wie het verleden niet kent, zal geen greep krijgen op de toekomst.

Anders deze wel:
Zij die de geschiedenis lezen maar niet begrijpen, zijn gedoemd hem te herhalen. (Citaat van Harry Truman)

Of deze:Zij die het verleden niet bestuderen zullen de fouten ervan herhalen. Zij die het wel doen, zullen andere manieren vinden om te dwalen. (citaat van Charles Wolf Jr.)

Tenslotte de wet van Murphy, maar wie kent deze nog?

Arco Sierts|11.07.17|10:16

@Fred: dank voor je reactie. Het laat precies zien wat het probleem is: sommige partijen rommelen maar wat aan. Dat werkt bij geen enkele techniek. De klassieke installatietechniek kent een heldere systematiek die er op de technische school en in de werkpraktijk wordt ingeramd.
Waarom Alstom, Siemens, Thales, CSEE, Invensys e.d. met beveiliging & ETCS doorgaans wel goed presteren? Simpel: omdat zij daar wel secuur zijn blijven werken.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Tegenvallers in project Hoekse Lijn: vijf maanden vertraging | SpoorPro.nl
Metroproject Hoekse Lijn

Tegenvallers in project Hoekse Lijn: vijf maanden vertraging

Foto: Marieke van Gompel 2017, ProMedia

Het metroproject Hoekse Lijn heeft een vertraging van vijf maanden opgelopen. Dat heeft de Rotterdamse wethouder Pex Langenberg woensdagmiddag bekendgemaakt. De metro zou aanvankelijk vanaf 1 september gaan rijden. Vanwege de vertraagde oplevering van de software van het beveiligingssysteem en vervuiling in de ondergrond wordt deze opleverdatum niet gehaald. De nieuwe metrolijn gaat straks Hoek van Holland met het centrum van Rotterdam verbinden.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

10 reacties op “Tegenvallers in project Hoekse Lijn: vijf maanden vertraging”

Garratt Fan|05.07.17|17:49

Ik kan zo maar vermoeden dat het software probleem minstens zo groot is al de leidingen en de asbest maar dat die laatsten een goede camouflage bieden. Of anders gezegd: als er niet zoiets tastbaars geweest was als leidingen en asbest dan was er een enorme politieke rel geweest over maanden vertraging door “het maken van wat programmaatjes”. Laten we wel zijn: de ombouw moest in vier maanden klaar zijn dus toen die begon was al lang bekend dat die software niet op tijd klaar zou zijn.

Arco Sierts|05.07.17|18:10

Jahoor: RampstadRail op herhaling. En uiteraard is het een probleem in de beveiligingsssoftware! Da’s de standaardsmoes van deze tijd: snapt toch niemand, en dus lekker makkelijk richting bestuur, politiek en media. Op de HSL-Zuid is het ook DE standaardsmoes voor alles wat faalt.

Mijn reactie: waarom moet hier speciale software ontwikkelt worden? En waarom is men daar dan niet veel eerder mee begonnen??? Waarom niet EERST de software 100% perfect, en pas daarna de spades in de grond?

Arco Sierts|05.07.17|18:26

Nog iets: steeds weer opnieuw zie je dat ICT-gerelateerde zaken bij civielprojecten fout gaat. Ook bij wegprojecten (tunneltechnische installaties, brugsturing) is er opvallend vaak ellende.
Wanneer leren bouwsector en overheid nu eens dat relais & draadjes passe zijn en dat ICT een vak is? De dominantie van onwetende en hun eigen discipline centraal stellende civielers is catastrofaal voor innovatie en betrouwbaarheid van de Nederlandse mobiliteit. Bijscholing is dringend noodzakelijk.

Fred de Roode|05.07.17|18:30

Het is ook geen software….maar soffware…

Arco Sierts|05.07.17|22:31

@Fred: doe me een lol en kom ff met een serieuze reactie.

Veiligheidssoftware is niks anders dan wat we vroeger deden (en nog steeds doen) in relaistechniek. Maar kennelijk hebben sommige partijen moeite om software en systemen op een vergelijkbare gestructureerde en controleerbare wijze op te leveren als in de relaistechniek.
Dat hoeft weinig verbazing te wekken, want in de ‘gewone’ ICT is ‘aanrommelen’ nog steeds een populaire ontwikkelmethode. Voor kritieke toepassingen is het een ramp.

Yozu Bruinsma|05.07.17|23:56

In 1860 werd de Nederlandsche Centraal-Spoorweg-Maatschappij (NCS) opgericht, deze legde tussen 1863 en 1865 de lijn Utrecht – Amersfoort – Zwolle – Kampen aan. ( wikepedia )

En anno nu gaat ombouwen van klein stukje van 23 kilometer lang bijna EEN jaar duren. Wat waren ze 150 jaar geleden goed in spoorwegbouw.

Rob van Esseveldt|06.07.17|00:09

Hallo Yozu,
Je zegt het goed; in 1860 hadden ze alleen aan de sporen al genoeg; helaas komt er nu wat meer bij kijken voordat een voertuig met zijn wielen op het (nieuwe) ijzer staat..

Fred de Roode|06.07.17|12:32

@ Arco je gaf zelf aan dat er wat wordt aangerommeld met ICT software, dat was hiermee mijn korte reactie hierop. Bij de Noordzuidlijn in Amsterdam hebben ze software problemen met de nieuwe poortjes..terwijl er duizenden in gebruik zijn in Nederland. Ik kom zelf uit de installatie techniek, vroeger had je analoge regeltechniek is vervangen door Gebouw Beheersing Systeem. De software hiervoor is één grote grijze massa. Vandaar mijn opmerking van soffware….

Ton Spies|06.07.17|18:23

Een mooie uitspraak deed Golo Mann:
Wie het verleden niet kent, zal geen greep krijgen op de toekomst.

Anders deze wel:
Zij die de geschiedenis lezen maar niet begrijpen, zijn gedoemd hem te herhalen. (Citaat van Harry Truman)

Of deze:Zij die het verleden niet bestuderen zullen de fouten ervan herhalen. Zij die het wel doen, zullen andere manieren vinden om te dwalen. (citaat van Charles Wolf Jr.)

Tenslotte de wet van Murphy, maar wie kent deze nog?

Arco Sierts|11.07.17|10:16

@Fred: dank voor je reactie. Het laat precies zien wat het probleem is: sommige partijen rommelen maar wat aan. Dat werkt bij geen enkele techniek. De klassieke installatietechniek kent een heldere systematiek die er op de technische school en in de werkpraktijk wordt ingeramd.
Waarom Alstom, Siemens, Thales, CSEE, Invensys e.d. met beveiliging & ETCS doorgaans wel goed presteren? Simpel: omdat zij daar wel secuur zijn blijven werken.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.