Metroproject Hoekse Lijn

Tegenvallers in project Hoekse Lijn: vijf maanden vertraging

Gepubliceerd op 05-07-2017 om 17:04

Het metroproject Hoekse Lijn heeft een vertraging van vijf maanden opgelopen. Dat heeft de Rotterdamse wethouder Pex Langenberg woensdagmiddag bekendgemaakt. De metro zou aanvankelijk vanaf 1 september gaan rijden. Vanwege de vertraagde oplevering van de software van het beveiligingssysteem en vervuiling in de ondergrond wordt deze opleverdatum niet gehaald. De nieuwe metrolijn gaat straks Hoek van Holland met het centrum van Rotterdam verbinden.

Er is een vertraging opgetreden in de ontwikkeling van de beveiligingssoftware van leverancier Bombardier. Daarnaast vielen de eerste softwaretesten tegen. Het is niet de eerste keer dat de late levering van beveiligingssoftware voor vertraging zorgt in spoorprojecten. Vorige maand werd bekend dat de start van de directe spoorverbinding tussen Breda en Antwerpen opnieuw is uitgesteld omdat het niet lukt om de beveiligingssoftware voor de Traxx-locomotieven op tijd te leveren.

Een andere tegenvaller die mede voor de vertraging zorgde is dat in de grond op het traject meer bodemvervuiling en asbest werd aangetroffen dan verwacht. Daarnaast werden er oude en deels in gebruik zijnde kabels en leidingen van andere partijen aangetroffen.

Oplevering beveilingssoftware

Als gevolg van de vertraagde oplevering van de beveiligingssoftware is ook de benodigde documentatie hiervan vertraagd. Deze documentatie is volgens Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) nodig voor de indienststellingsvergunning. MRDH zal de indienststellingvergunning uiteindelijk verlenen als verklaring dat de lijn veilig en betrouwbaar in gebruik kan worden genomen. “Vanzelfsprekend staat veiligheid voorop bij de oplevering van de Hoekse Lijn en worden op dit gebied geen concessies gedaan”, aldus MRDH.

Voor de ombouw van het 23 kilometer lange traject dat vier gemeenten doorkruist, is afgelopen maanden hard gewerkt om de strakke planning van vijf maanden voor de daadwerkelijke ombouwwerkzaamheden te halen. De hoogste prioriteit gaat volgens MRDH deze zomer uit naar het zo snel mogelijk afronden van de ombouw, zodat bewoners langs de lijn vanaf september geen overlast meer ervaren van de werkzaamheden.

Woordvoerder Frouke Albers van de RET: “Voor reizigers op de Hoekse Lijn betekent het dat zij tot februari volgend jaar zijn aangewezen op vervangend busvervoer. Wij kunnen niks veranderen aan de tegenvallers, maar kunnen zorgen dat het vervangend busvervoer zo goed mogelijk aansluit op de vraag van de reiziger.” De RET start na de zomer een proef waarbij tijdens doordeweeks extra spitsritten worden ingezet tussen Vlaardingen Centrum en Schiedam Centrum. “Ook organiseren we de komende maanden een aantal sympathieke winacties voor de reizigers.”

Nieuwe planning

Het projectbureau Hoekse Lijn van de gemeente Rotterdam werkt sinds 2014 in opdracht van de Vervoersautoriteit van de MRDH aan de ombouw van de Hoekse Lijn van trein- naar metroverbinding. Vanaf 3 april 2017 is de treindienst beëindigd en zijn de werkzaamheden voor de ombouw gestart.

De bestuurscommissie van de Vervoersautoriteit MRDH heeft de nieuwe planning goedgekeurd. Op basis van een second opinion zal er in het najaar een meer exacte datum in februari 2018 bekend worden. Betrokken partijen geven aan de vertraging te betreuren en de gevolgen die deze heeft voor reizigers, bewoners en andere belanghebbenden.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

10 reacties op “Tegenvallers in project Hoekse Lijn: vijf maanden vertraging”

Garratt Fan|05.07.17|17:49

Ik kan zo maar vermoeden dat het software probleem minstens zo groot is al de leidingen en de asbest maar dat die laatsten een goede camouflage bieden. Of anders gezegd: als er niet zoiets tastbaars geweest was als leidingen en asbest dan was er een enorme politieke rel geweest over maanden vertraging door “het maken van wat programmaatjes”. Laten we wel zijn: de ombouw moest in vier maanden klaar zijn dus toen die begon was al lang bekend dat die software niet op tijd klaar zou zijn.

Arco Sierts|05.07.17|18:10

Jahoor: RampstadRail op herhaling. En uiteraard is het een probleem in de beveiligingsssoftware! Da’s de standaardsmoes van deze tijd: snapt toch niemand, en dus lekker makkelijk richting bestuur, politiek en media. Op de HSL-Zuid is het ook DE standaardsmoes voor alles wat faalt.

Mijn reactie: waarom moet hier speciale software ontwikkelt worden? En waarom is men daar dan niet veel eerder mee begonnen??? Waarom niet EERST de software 100% perfect, en pas daarna de spades in de grond?

Arco Sierts|05.07.17|18:26

Nog iets: steeds weer opnieuw zie je dat ICT-gerelateerde zaken bij civielprojecten fout gaat. Ook bij wegprojecten (tunneltechnische installaties, brugsturing) is er opvallend vaak ellende.
Wanneer leren bouwsector en overheid nu eens dat relais & draadjes passe zijn en dat ICT een vak is? De dominantie van onwetende en hun eigen discipline centraal stellende civielers is catastrofaal voor innovatie en betrouwbaarheid van de Nederlandse mobiliteit. Bijscholing is dringend noodzakelijk.

Fred de Roode|05.07.17|18:30

Het is ook geen software….maar soffware…

Arco Sierts|05.07.17|22:31

@Fred: doe me een lol en kom ff met een serieuze reactie.

Veiligheidssoftware is niks anders dan wat we vroeger deden (en nog steeds doen) in relaistechniek. Maar kennelijk hebben sommige partijen moeite om software en systemen op een vergelijkbare gestructureerde en controleerbare wijze op te leveren als in de relaistechniek.
Dat hoeft weinig verbazing te wekken, want in de ‘gewone’ ICT is ‘aanrommelen’ nog steeds een populaire ontwikkelmethode. Voor kritieke toepassingen is het een ramp.

Yozu Bruinsma|05.07.17|23:56

In 1860 werd de Nederlandsche Centraal-Spoorweg-Maatschappij (NCS) opgericht, deze legde tussen 1863 en 1865 de lijn Utrecht – Amersfoort – Zwolle – Kampen aan. ( wikepedia )

En anno nu gaat ombouwen van klein stukje van 23 kilometer lang bijna EEN jaar duren. Wat waren ze 150 jaar geleden goed in spoorwegbouw.

Rob van Esseveldt|06.07.17|00:09

Hallo Yozu,
Je zegt het goed; in 1860 hadden ze alleen aan de sporen al genoeg; helaas komt er nu wat meer bij kijken voordat een voertuig met zijn wielen op het (nieuwe) ijzer staat..

Fred de Roode|06.07.17|12:32

@ Arco je gaf zelf aan dat er wat wordt aangerommeld met ICT software, dat was hiermee mijn korte reactie hierop. Bij de Noordzuidlijn in Amsterdam hebben ze software problemen met de nieuwe poortjes..terwijl er duizenden in gebruik zijn in Nederland. Ik kom zelf uit de installatie techniek, vroeger had je analoge regeltechniek is vervangen door Gebouw Beheersing Systeem. De software hiervoor is één grote grijze massa. Vandaar mijn opmerking van soffware….

Ton Spies|06.07.17|18:23

Een mooie uitspraak deed Golo Mann:
Wie het verleden niet kent, zal geen greep krijgen op de toekomst.

Anders deze wel:
Zij die de geschiedenis lezen maar niet begrijpen, zijn gedoemd hem te herhalen. (Citaat van Harry Truman)

Of deze:Zij die het verleden niet bestuderen zullen de fouten ervan herhalen. Zij die het wel doen, zullen andere manieren vinden om te dwalen. (citaat van Charles Wolf Jr.)

Tenslotte de wet van Murphy, maar wie kent deze nog?

Arco Sierts|11.07.17|10:16

@Fred: dank voor je reactie. Het laat precies zien wat het probleem is: sommige partijen rommelen maar wat aan. Dat werkt bij geen enkele techniek. De klassieke installatietechniek kent een heldere systematiek die er op de technische school en in de werkpraktijk wordt ingeramd.
Waarom Alstom, Siemens, Thales, CSEE, Invensys e.d. met beveiliging & ETCS doorgaans wel goed presteren? Simpel: omdat zij daar wel secuur zijn blijven werken.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.