Amstelveenlijn, ombouw

Stadsregio akkoord met ombouw Amstelveenlijn

Het dagelijks bestuur van de Stadsregio Amsterdam heeft ingestemd met de ombouw van de Amstelveenlijn. De spoorvernieuwing zorgt ervoor dat reizigers straks sneller op station Zuid kunnen komen met een tram die vaker rijdt en betrouwbaarder is. De colleges van B en W van de gemeenten Amsterdam en Amstelveen gaven eerder al een positief advies over de plannen. De totale kosten van de vernieuwing zijn 300 miljoen euro.

De Amstelveenlijn (tramlijn 5) is een belangrijke schakel in het regionale vervoer tussen Amstelveen en Amsterdam Zuid. Omdat Station Amsterdam Zuid een steeds belangrijker regionaal OV-knooppunt wordt, is het nodig om ook de capaciteit van de Amstelveenlijn te verhogen. De aanpassingen zijn ook nodig, omdat de sneltram op termijn niet meer door de metrotunnel kan gaan.

Amstelveenlijn

De huidige Amstelveenlijn is storingsgevoelig, waardoor de nu al hoge exploitatiekosten toenemen en er vertragingen ontstaan die ook gevolgen hebben voor andere OV-verbindingen. Om de veiligheid op de tramlijn te verbeteren komen er onder andere ongelijkvloerse kruisingen, waardoor het verkeer niet met elkaar kruist. Ook dienen de technische systemen en het trammaterieel te worden vervangen, omdat ze in 2020 afgeschreven zijn.

Op de toekomstige Amstelveenlijn komen voertuigen met een lage vloer en ongeveer 180 plaatsen. Ze worden 2,40 meter breed, maximaal 30 meter lang en kunnen worden gekoppeld tot een lengte van 60 meter.

Financiering

Stadsregio Amsterdam is de opdrachtgever voor de ombouw van de Amstelveenlijn en financiert 213,7 miljoen euro van de ombouw. De gemeenten Amsterdam en Amstelveen dragen beiden 5,6 miljoen euro bij. Het Rijk betaalt 75 miljoen euro mee. Begin 2016 start de aanbesteding voor het eerste deel van de verbinding tussen Amsterdam Zuid en Amstelveen Westwijk.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

3 reacties op “Stadsregio akkoord met ombouw Amstelveenlijn”

Fred Ligt|09.11.15|21:44

Waarom kiest men nu weer voor smalle voertuigen ?? van 2.40 m Waarom nu niet gewoon de standaard breedte die tegenwoordig gebruikelijk is bij dit soort tramlijnen van 2,65 meter breed. Zelfs HTM heeft met de Nieuwe Avenio Trams de smalle stadstrams vaarwel gezegd. Deze brede trams zijn veel comfortabeler en hebben veel meer capaciteit en mogelijkheden voor het vervoer van rolstoelen e.d. Ook Utrecht heeft voor de Uithoflijn gekozen voor een lagevloer tram van 2,65 breed.

Fred Ligt|09.11.15|21:48

Deze nieuwe Trams van CAF Type Urbos gaan op termijn ook de huidige Sneltrams vervangen op de Sunijlijn waarvoor de perrons dus verlaagt moeten worden.
deze Sunij trams zijn ook 2,65 meter breed.

Remmelt Koenes|19.04.16|11:56

Waarschijnlijk 2.4o breed zodat de zelfde tram ook de binnenstad in kunnen. Daar wordt 2.65 echt een probleem.
En aangezien de tram waarschijnlijk niet een eigen stalling krijgen zullen ze dus sowieso in huidige remises moet passen, waar op dit moment brede trams niet zullen passen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.