Test, spoortunnel, Delft

ProRail test trein stilstand-detectie in spoortunnel Delft

ProRail heeft zaterdag een proefrit met een testtrein gemaakt door de nieuwe spoortunnel in Delft. Daarbij is de trein stilstand-detectie getest. Projectleider Ad Broeders van ProRail: “Daarbij kijken we of het gedetecteerd wordt als een trein stil komt te staan in de tunnel. Dat zou een calamiteit kunnen betekenen.” Bij een calamiteit treden de beveiligingssystemen van de spoortunnel in werking.

Broeders: “Met de tests sluiten we een lange bouwperiode af en we bereiden de indienststelling voor. Omdat we het spoor veilig in dienst willen nemen is het nodig om alles uitgebreid te testen. We testen of de systemen afzonderlijk functioneren, maar ook of dat het met elkaar functioneert. De laatste stap is de test met de trein, ook wel dynamische testfase genoemd.” De komende periode worden er meerdere tests uitgevoerd in de spoortunnel.

Spoortunnel

“De spoortunnel van 2,3 kilometer wordt nu uitgerust met twee sporen. We bouwen de tunnel toekomstvast, zodat hij ook voorbereid is voor de vier sporen die hier op termijn gaan komen. Op het moment dat alles functioneert zoals het ontworpen is, dan hebben we een succesvolle testfase afgerond en kunnen we in dienst”, aldus de projectleider.

In 2009 is al gestart met de bouw van de spoortunnel in Delft. De tunnel zou oorspronkelijk al in 2013 in gebruik worden genomen, maar het project liep enkele jaren vertraging op. De kosten van de aanleg van de spoortunnel en de ontwikkeling van het gebied eromheen bedragen ongeveer een miljard euro. De gemeente Delft is door het project flink in de schulden gekomen. Vanwege de crisis wordt er te weinig grond verkocht om de tunnel te kunnen financieren. De gemeente verwacht dat er een tekort van 80 miljoen euro zal ontstaan.

Bekijk de video die ProRail maakte van de testrit:

Lees meer:

Testtrein gaat door nieuwe spoortunnel Delft rijden

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.