Marion Gout, directeur, ProRail

ProRail: treinbeveiligingssysteem ATB Vv snel uitbreiden

Het treinbeveiligingssysteem Automatische Treinbeinvloeding, Verbeterde versie (ATB Vv) moet versneld worden uitgerold. Dat zegt ProRail-directeur Marion Gout. De uitbreiding moet ervoor zorgen dat er minder treinen een rood sein passeren.

“Het aantal botsingen tussen treinen is in 2012 teruggebracht van drie naar één, net als het aantal ontsporingen. Maar het blijft lastig. Het aantal rood sein-passages stijgt bijvoorbeeld. Statistisch gezien heb je dan kans op één ongeluk. Dat is de reden waarom ik zo hamer op uitbreiding van ATBvv’, verklaart Gout tegenover het AD.

Versneld uitrollen

Het aantal rood sein-passages is van 155 in 2011 naar 175 in 2012 toegenomen. 

De treinramp in Amsterdam van april vorig jaar waarbij een dode viel laat volgens de directeur de noodzaak zien van het versneld uitrollen van het ATB Vv-systeem. “Daarom ben ik zo verbeten over de aanleg van dit systeem. Het betekent niet dat geen treinen meer door rood rijden. Maar als het gebeurt, stopt de trein automatisch.”

ProRail wil dat eind 2015 5000 van de 12.500 seinen langs het spoor met ATB Vv zijn uitgerust. Op dit moment zijn dat 2000 seinen en dit jaar volgen er nog zo’n 500. “We hebben de ambitie om het sneller te doen, maar het is simpelweg niet mogelijk. Het materiaal moet worden besteld en het geld is nog niet beschikbaar, maar de staatssecretaris heeft een gewillig oor voor mijn plannen”, aldus Gout. ProRail schat de kosten voor de versnelde uitrol van het systeem op 100 miljoen euro.

ERTMS

Wachten op de aanleg van het meer geavanceerde beveiligingssysteem ERTMS, waar waarschijnlijk in 2016 mee wordt begonnen, is geen optie voor Gout. ”Het versneld uitbreiden van ATB Vv moet gewoon nu. Met wachten op ERTMS zijn we nog wel even zoet.”

Met ATB Vv worden ook treinen die langzamer dan 40 kilometer per uur rijden stilgezet als ze een rood sein missen. Het huidige ATB-systeem dat op de meeste sporen in Nederland is geïnstalleerd stopt de treinen alleen als ze 40 kilometer of harder rijden.

Treinbeveiligingssystemen

ATB en ATB Vv grijpen in zodra een trein een rood sein passeert. Het beveiligingssysteem ERTMS grijpt al in voordat het mis dreigt te gaan. ERTMS kan de snelheid bewaken en de remming van de trein beïnvloeden. Dat levert grote voordelen op voor de veiligheid.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “ProRail: treinbeveiligingssysteem ATB Vv snel uitbreiden”

Arco Sierts|25.02.13|16:53

Het is veelzeggend, zoniet alleszeggend, dat ProRail-directeur Gout (naar eigen zeggen!) “verbeten” is. Het managementcredo luidt immers al jaren “ATB-Vv is goed, ATB-Vv MOET”.

In de afgelopen jaren is gebleken dat ATB-Vv zwak scoort voor wat betreft het bereiken van de overeengekomen reductiedoelen. Oeps! Maar goed, dat komt dan zogenaamd omdat er “te weinig ATB-Vv ” is.

“Meer! Meer! Meer!” roept de Spoorbranche vervolgens in koor. Maar is dat wel de werkelijke oorzaak? En de oplossing?

Ron Baltussen|26.02.13|20:47

Naar mijn mening is ATB-VV een van de slechtere systemen ooit gebouwd.
De ASU controleert de bakens en lus,de ASU wordt gecontroleerd door…. juist! helemaal niks!
Het defect raken van de ASU,bakens of lus wordt dus niet opgemerkt door een TRDL of EBP/EBS/VPI.
Het spanningsloos raken van de ATB-VV door defecte zekering/kabel wordt niet opgemerkt.
Waarom niet? geen spanningsbewaking!
Een systeem zonder signalering richting post noemt men een ‘verbeterde versie’ ?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.