ProRail: treinbeveiligingssysteem ATB Vv snel uitbreiden
Het treinbeveiligingssysteem Automatische Treinbeinvloeding, Verbeterde versie (ATB Vv) moet versneld worden uitgerold. Dat zegt ProRail-directeur Marion Gout. De uitbreiding moet ervoor zorgen dat er minder treinen een rood sein passeren.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.
Bent u al abonnee?
Het is veelzeggend, zoniet alleszeggend, dat ProRail-directeur Gout (naar eigen zeggen!) “verbeten” is. Het managementcredo luidt immers al jaren “ATB-Vv is goed, ATB-Vv MOET”.
In de afgelopen jaren is gebleken dat ATB-Vv zwak scoort voor wat betreft het bereiken van de overeengekomen reductiedoelen. Oeps! Maar goed, dat komt dan zogenaamd omdat er “te weinig ATB-Vv ” is.
“Meer! Meer! Meer!” roept de Spoorbranche vervolgens in koor. Maar is dat wel de werkelijke oorzaak? En de oplossing?
Naar mijn mening is ATB-VV een van de slechtere systemen ooit gebouwd.
De ASU controleert de bakens en lus,de ASU wordt gecontroleerd door…. juist! helemaal niks!
Het defect raken van de ASU,bakens of lus wordt dus niet opgemerkt door een TRDL of EBP/EBS/VPI.
Het spanningsloos raken van de ATB-VV door defecte zekering/kabel wordt niet opgemerkt.
Waarom niet? geen spanningsbewaking!
Een systeem zonder signalering richting post noemt men een ‘verbeterde versie’ ?