Ontwerp spooronderdoorgang Bunnik

DHV maakt ontwerp voor veiliger spoor bij Bunnik

ProRail gaat de komende jaren de veiligheid van het spoor en de doorstroming van het wegverkeer bij Bunnik verbeteren. Ingenieursbureau DHV heeft een complete constructie voor een spooronderdoorgang en toekomstige toerit voor de A12 ontworpen. Met de constructie wordt meer ruimte gecreëerd.

De bestaande spoorwegovergangen rondom Bunnik zorgen voor grote opstoppingen in het verkeer naar de A12. In het nieuwe ontwerp wordt de kruising van de doorgaande weg met de spoorlijn vervangen door twee nieuwe kruisingen. Er komt een onderdoorgang voor snel verkeer en een voor langzaam verkeer. 

DHV heeft in opdracht van ProRail een verkeersstudie uitgevoerd om de wegindeling te bepalen.

Draagkracht bodem

Ingenieurs voerden geotechnisch onderzoek uit naar de draagkracht van de bodem om de fundering en het kunstwerk te kunnen dragen. Daarnaast deed DHV onderzoek naar de benodigde aanpassingen aan het beveiligingssysteem van het spoor. 

Het bedrijf onderzocht de gevolgen van de tunnel op onder meer de luchtkwaliteit, geluidsoverlast, ecologie en verkeer.

Het plan is ontworpen om zo efficiënt mogelijk om te gaan met de zeer beperkte ruimte in het gebied. Nils den Hartog, projectmanager bij DHV: “De extreem beperkte ruimte maakte de situatie in Bunnik extra uitdagend, zodat we op de vierkante meter moesten plannen. Dat is gelukt, maar dat betekent ook dat we extra grondig moesten doorrekenen wat de gevolgen zijn voor de ruimte die daardoor extra intensief gebruikt wordt. Er gaan namelijk wel 1100 motorvoertuigen en 22 treinen per uur over het traject.”

Spooronderdoorgang ontwerp Bunnik

Detailuitwerking ontwerp

Op basis van het ontwerp dat er nu ligt stelt DHV het aanbestedingsdossier op. Paul Reekers, projectleider bij DHV: “ProRail wil dat de detailuitwerking van het ontwerp door een aannemer wordt gedaan. DHV stelt hiervoor de contractdocumenten en het bijbehorende referentieontwerp op.”

De bouw gaat 2014 van start en is naar verwachting in 2015 afgerond.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.