Een Infrabel-werktrein met een ZKL 3000 RC-C op het nevenspoor

Pleidooi om met trein via nevenspoor te rijden bij werkzaamheden

Foto: Dual Inventive

Om de enorme hoeveelheid spoorwerkzaamheden die de komende tijd op stapel staan tijdig te kunnen uitvoeren, zou het goed zijn als treinen weer over het nevenspoor kunnen rijden als er wordt gewerkt. Technologiebedrijf Dual Inventive heeft hier reeds goede ervaringen mee opgedaan in het buitenland, vertelt directeur Lex van der Poel.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Pleidooi om met trein via nevenspoor te rijden bij werkzaamheden”

Jan-Willem Tinselboer|09.07.16|17:33

Handhaaf de overloopwissels tussen het spoor “heen” en het spoor “terug”. Op spoorlijnen met ieder kwartier een IC-trein, bv Sittard – Utrecht, rijden op het betreffend deeltraject vervangbussen i.p.v. stoptreinen. De IC-treinen krijgen een kwartier rijtijdverlenging en rijden met beperkte snelheid per twee “heen” en per twee “terug” over hetzelfde spoor. Aansluitingen in Utrecht bepalen dat de Maastrichtse IC naar Schiphol rijdt (en terug) en de Heerlense via Amsterdam naar Alkmaar (en terug).

John rdam|01.08.16|11:48

In Duitsland zie je niet anders dan enkelspoorrijden terwijl daarnaast gewerkt wordt. In Nederland is men helaas jaren geleden volkomen doorgeslagen in het veiligheidsdenken. Treinverkeer helemaal verbieden is nu eenmaal makkelijker dan je best doen de reizigers en verladers toch nog zo goed mogelijk van dienst te zijn.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Pleidooi om met trein via nevenspoor te rijden bij werkzaamheden | SpoorPro.nl
Een Infrabel-werktrein met een ZKL 3000 RC-C op het nevenspoor

Pleidooi om met trein via nevenspoor te rijden bij werkzaamheden

Foto: Dual Inventive

Om de enorme hoeveelheid spoorwerkzaamheden die de komende tijd op stapel staan tijdig te kunnen uitvoeren, zou het goed zijn als treinen weer over het nevenspoor kunnen rijden als er wordt gewerkt. Technologiebedrijf Dual Inventive heeft hier reeds goede ervaringen mee opgedaan in het buitenland, vertelt directeur Lex van der Poel.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Pleidooi om met trein via nevenspoor te rijden bij werkzaamheden”

Jan-Willem Tinselboer|09.07.16|17:33

Handhaaf de overloopwissels tussen het spoor “heen” en het spoor “terug”. Op spoorlijnen met ieder kwartier een IC-trein, bv Sittard – Utrecht, rijden op het betreffend deeltraject vervangbussen i.p.v. stoptreinen. De IC-treinen krijgen een kwartier rijtijdverlenging en rijden met beperkte snelheid per twee “heen” en per twee “terug” over hetzelfde spoor. Aansluitingen in Utrecht bepalen dat de Maastrichtse IC naar Schiphol rijdt (en terug) en de Heerlense via Amsterdam naar Alkmaar (en terug).

John rdam|01.08.16|11:48

In Duitsland zie je niet anders dan enkelspoorrijden terwijl daarnaast gewerkt wordt. In Nederland is men helaas jaren geleden volkomen doorgeslagen in het veiligheidsdenken. Treinverkeer helemaal verbieden is nu eenmaal makkelijker dan je best doen de reizigers en verladers toch nog zo goed mogelijk van dienst te zijn.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.