Nightjet-nachttrein naar Zwitserland

Het SpoorPro-jaaroverzicht 2022, deel 1

Nachttreinen trokken dit jaar de aandacht. NS

Het einde van het jaar in zicht, dus de komende dagen blikken we in een vierdelige serie terug op de ontwikkelingen en het nieuws dat jullie het meest bezighield in 2022. Het afgelopen jaar kwam een grote verscheidenheid aan onderwerpen aan bod, variërend van de grote spoorinfra-projecten, nieuw materieel en stakingen tot aan updates over nachttreinen. We nemen je nog een keer mee langs de best gelezen verhalen.

Hoewel SpoorPro in de basis over de Nederlandse spoorinfrastructuur bericht, doen we ook geregeld verslag van andere ontwikkelingen. Een van de onderwerpen die steevast in de smaak valt, is de nachttrein. Dat bleek al direct aan het begin van het afgelopen jaar, toen European Sleeper zijn plannen voor de verbinding Brussel, Rotterdam, Amsterdam, Berlijn en Praag uit de doeken deed. Het idee was aanvankelijk om in april te starten, maar die datum werd vervolgens opgeschoven naar de zomer, om uiteindelijk verplaatst te worden naar het voorjaar van 2023. Meer weten over de laatste stand van zaken bij European Sleeper? Lees dan dit gesprek met medeoprichter Elmer van Buuren nog eens terug. Inmiddels weten we dat de eindbestemming Berlijn zal worden. In 2024 wil European Sleeper vervolgens doorrijden naar Praag.

ÖBB, bekend van de Nightjet-nachttreinen, liet bij aanvang van 2022 weten in totaal 22 rijtuigen van de bestaande vloot nachttreinen om te gaan bouwen naar de nieuwe Comfort-categorie. Daarmee wil ÖBB meer comfort bieden aan gezinnen, reizigers met een beperking en fietsers. “Tegen 2026 willen we het aantal Nightjet-reizigers verdubbeld hebben tot drie miljoen per jaar’, aldus Sabine Stock, bestuurslid van het ambitieuze ÖBB. “Het is niet alleen belangrijk om nieuwe bestemmingen op te nemen in ons Europese nachttreinnetwerk, maar ook om moderne en comfortabele nachttreinen aan te bieden.” De komende jaren worden 13 Europese steden met elkaar verbonden met de nachttreinen van de ÖBB. In 2021 werden in totaal 323 miljoen passagiers en meer dan 94 miljoen ton goederen vervoerd over de sporen van de dienstverlener. Sinds meer dan een jaar is ook Amsterdam verbonden met Wenen en Innsbruck.

Niet alleen internationale nachttreinen maar ook grensoverschrijdende spoorverbindingen in het algemeen trekken de aandacht van onze lezers. Daardoor kon de aankondiging van NS in januari dat er een onderzoek zou starten naar de mogelijkheden om de Intercity Brussel tussen Amsterdam en Brussel met veertig minuten te versnellen op veel belangstelling rekenen.

Baanstabiliteit

Het afgelopen jaar stond de berichtgeving tevens in het teken van een aantal (lang)lopende projecten. Een zo’n project is de Uithoornlijn, de nieuwe tramlijn tussen Uithoorn en Amstelveen Westwijk. Dura Vermeer, Vervoerregio Amsterdam en de gemeente Uithoorn deden in januari de officiële aftrap voor de aanleg van de lijn. Met de nieuwe verbinding zijn reizigers vanuit Uithoorn in minder dan een half uur in Amsterdam. Naar verwachting rijden de eerste trams in de zomer van 2024.

Naast langlopende projecten zijn er ook langlopende dossiers. Denk aan het herstel van de baanstabiliteit in Nederland. Op de A2-corridor tussen Culemborg en Geldermalsen werd dit jaar in opdracht van ProRail de baanstabiliteit tijdens twee buitendienststellingen hersteld. De eerste buitendienststelling was van 28 april tot en met 4 mei. De tweede buitendienststelling was er een van maar liefst 23 dagen tussen 14 juli en 6 augustus. Tijdens de werkzaamheden reden er geen treinen op dit traject. “De urgentie is hoog”, zei projectmanager Martijn Smulders van ProRail daar destijds over.

NS-sprinter in Flevoland
De ondergrond blijft op vee plekken in Nederland een zorgenkindje. Beeld: NS

Einde van mondkapjes in OV

Het eerste kwartaal van 2022 werd ook afgesloten met ander goed nieuws: reizigers hoefde vanaf woensdag 23 maart geen mondkapjes meer te dragen in het openbaar vervoer. Spoormedewerkers toonden zich opgelucht en blij. Omdat het OV nog de enige plek was waar de plicht gold, was het voor de medewerkers vaak moeilijk om de regels te handhaven. Het leidde regelmatig tot vervelende situaties, omdat niet alle reizigers nog begrip konden opbrengen voor de mondkapjesplicht.

NS-woordvoerder Erik Kroeze vertelde dat het handhaven van de plicht voor veel medewerkers het werkplezier en een goede uitvoering van de werkzaamheden belemmerde, zeker in de laatste weken. “Een van de collega’s die ik sprak zei dat hij blij was om de glimlach van passagiers weer te zien”, aldus Kroeze. “Daarnaast was hij zelf blij dat hij het kapje niet meer hoefde te dragen.”

Lees ook:

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.