ERTMS Test Thales

Eerste mijlpaal ERTMS CSS project: succesvolle test met object controllers

Om de interfaces tussen het CSS en de spoorweginfrastructuur te waarborgen, hebben Thales en ProRail de eerste pré-integratietests in het Railcenter in Amersfoort samen uitgevoerd.Kenneth Steffers / SpoorPro.nl

ProRail implementeert het European Rail Traffic Management System (ERTMS): de internationale standaard voor digitale spoorwegveiligheid. Het is een Europees treinbeveiligings- en besturingssysteem dat de spoorwegen veiliger, betrouwbaarder en interoperabeler maakt. Dit zal de capaciteit verhogen en het grensoverschrijdende spoorverkeer vereenvoudigen. In 2030 moet ERTMS ingevoerd zijn op de drukste sporen in Nederland.

Thales is de contractpartner voor het nieuwe ERTMS Central Safety System (CSS) op het Nederlandse spoorwegnet, waar ProRail verantwoordelijk voor is. Dit systeem voor treinbeveiliging bestaat uit hardware- en softwarecomponenten, die gekoppeld zijn aan de bestaande spoorweginfrastructuur.

Een belangrijk element in de succesvolle implementatie van het CSS is de integratie van de object controller DCA (Distributed Control Architecture) van Thales en de infrastructuur van ProRail. Om de interfaces tussen het CSS en de spoorweginfrastructuur te waarborgen, hebben Thales en ProRail de eerste pré-integratietests in het Railcenter in Amersfoort samen uitgevoerd. SpoorPro was erbij aanwezig voor een tekst- en fotoreportage.

Pré-integratietests

Een gezamenlijk testteam van productdeskundigen van Thales en ERTMS-specialisten van ProRail waren in het Railcenter om de testactiviteiten voor te bereiden en uit te voeren in nauwe samenwerking met specialisten van het Railcenter. Rutger Meijer, projectmanager Validation & Integration ERTMS beveiligingssystemen bij ProRail en Jens Rehr, Test Manager bij Thales demonstreerden samen met het testteam dat de pré-integratietests tot nu toe vlekkeloos verlopen. “De pré-integratietesten zijn bedoeld om zo vroeg mogelijk in het project zekerheid te krijgen over de juiste technische werking van gekoppelde deelsystemen. Eventuele fouten kunnen dan nog relatief makkelijk en efficiënt opgelost worden”, aldus Meijer.

Distributed Control Architecture

Voor de pré-integratietests werd een gloednieuwe versie van de objectcontroller DCA (Distributed Control Architecture) naar het Railcenter verscheept. De object controllers werden aangesloten op echte wisselstellers. De test had betrekking op de correcte aansturing van wissels die via de Thales object controller (DCA) commando’s kregen. Daarnaast werden onder verschillende omstandigheden stroom-, en spanningsmetingen verricht. Ook werd het correcte gedrag van het systeem bij storingen gecontroleerd en gedocumenteerd. Rehr: “Het is mooi om te zien dat, waar we op papier al zolang mee bezig zijn, uiteindelijk helemaal tot zijn recht komt nu we de eerste tests succesvol hebben getoetst.”

Track Thales
In 2030 moet ERTMS ingevoerd zijn op de drukste sporen in Nederland.

Thales en ProRail

Oscar Arias, manager ERTMS Centrale Systemen bij ProRail, noemt de gezamenlijke pre-integratietest in het ProRail ERTMS Integratielab en in het Railcenter “een voorbeeld van de samenwerking tussen Thales en ProRail”. Volgens Arias is de nauwe samenwerking tussen de beide partijen essentieel om het CSS-project tot een succes te maken.

Georg Köpfler, programmadirecteur ERTMS CSS bij Thales voegt daar nog aan toe dat de succesvolle test – slechts zes maanden na de gunning – een stimulans is voor het ERTMS-CSS project. Köpfler wijst erop dat er de komende jaren voortdurend gezamenlijk testen zullen worden uitgevoerd. “Ze zorgen voor het juiste kwaliteitsniveau voor de volgende stappen, omdat we dan weten dat de oplossingen werken en de functionaliteit is bewezen en overeengekomen.”

Lees ook:

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.