ERTMS op de Betuweroute, foto: Stefan Verkerk/ProRail

Thales wint grote ERTMS-aanbesteding voor spoorinfrastructuur

Spoorbeheerder ProRail heeft Thales het grote ERTMS-contract gegund voor de spoorinfrastructuur, ook wel Central Safety System ERTMS genoemd. Het gaat om een contract van ruim 30 jaar met een waarde van 300 tot 400 miljoen euro. 

Het gaat om een voorlopige gunning. Siemens, de andere systeemleverancier die in de race was, heeft de komende twintig dagen de mogelijkheid om bezwaar te maken tegen de beslissing. Zolang de bezwaartermijn loopt, kan ProRail geen inhoudelijke mededelingen doen over de gunning.

Aanbestedingsprocedure

Eind 2020 werd bekend dat Thales en Siemens waren geselecteerd voor de dialoogfase van de aanbesteding van het CSS ERTMS. Vrijdag heeft ProRail de uitkomst bekendgemaakt van de aanbestedingsprocedure, waarbij Thales aan de hand van vooraf vastgestelde criteria “met de beste prijs-kwaliteitverhouding als winnende partij” naar voren kwam. Het is een langlopend contract (maximaal 37 jaar) met een maximale waarde van 420 miljoen euro.

De voorlopige gunning betreft een contract voor het centrale beveiligingssysteem CSS in de spoorinfrastructuur. Thales zorgt voor de ontwikkeling, levering en het onderhoud van ERTMS Level 2, Baseline 3.

Open architectuur

De leverancier die de opdracht binnenhaalt, wordt ook gevraagd om het systeem klaar te maken voor een open architectuur. Dit sluit aan bij het Europese initiatief EULYNX dat werkt aan standaardisatie van beveiligingssystemen voor het spoor. Dit zorgt ervoor dat (onderdelen van) beveiligingssystemen van verschillende leveranciers op elkaar kunnen worden aangesloten en dat opdrachtgevers in staat zijn om met meerdere leveranciers samen te werken.

Een groot deel van het Nederlandse spoor is op dit moment nog uitgerust met het verouderde beveiligingssysteem Automatische Treinbeveiliging (ATB). ATB stamt uit de jaren vijftig en moet worden vervangen en gemoderniseerd.

ERTMS is een geavanceerd beveiligingssysteem en zit zowel in de trein als in het spoor. In Nederland zijn de Betuweroute, HSL-Zuid, Hanzelijn en het spoor tussen Amsterdam en Utrecht al uitgerust met een eerdere versie van ERTMS. In de komende tien jaar wordt ERTMS op meerdere baanvakken aangelegd, te beginnen tussen Kijfhoek en de Belgische grens.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Thales wint grote ERTMS-aanbesteding voor spoorinfrastructuur | SpoorPro.nl
ERTMS op de Betuweroute, foto: Stefan Verkerk/ProRail

Thales wint grote ERTMS-aanbesteding voor spoorinfrastructuur

Spoorbeheerder ProRail heeft Thales het grote ERTMS-contract gegund voor de spoorinfrastructuur, ook wel Central Safety System ERTMS genoemd. Het gaat om een contract van ruim 30 jaar met een waarde van 300 tot 400 miljoen euro. 

Het gaat om een voorlopige gunning. Siemens, de andere systeemleverancier die in de race was, heeft de komende twintig dagen de mogelijkheid om bezwaar te maken tegen de beslissing. Zolang de bezwaartermijn loopt, kan ProRail geen inhoudelijke mededelingen doen over de gunning.

Aanbestedingsprocedure

Eind 2020 werd bekend dat Thales en Siemens waren geselecteerd voor de dialoogfase van de aanbesteding van het CSS ERTMS. Vrijdag heeft ProRail de uitkomst bekendgemaakt van de aanbestedingsprocedure, waarbij Thales aan de hand van vooraf vastgestelde criteria “met de beste prijs-kwaliteitverhouding als winnende partij” naar voren kwam. Het is een langlopend contract (maximaal 37 jaar) met een maximale waarde van 420 miljoen euro.

De voorlopige gunning betreft een contract voor het centrale beveiligingssysteem CSS in de spoorinfrastructuur. Thales zorgt voor de ontwikkeling, levering en het onderhoud van ERTMS Level 2, Baseline 3.

Open architectuur

De leverancier die de opdracht binnenhaalt, wordt ook gevraagd om het systeem klaar te maken voor een open architectuur. Dit sluit aan bij het Europese initiatief EULYNX dat werkt aan standaardisatie van beveiligingssystemen voor het spoor. Dit zorgt ervoor dat (onderdelen van) beveiligingssystemen van verschillende leveranciers op elkaar kunnen worden aangesloten en dat opdrachtgevers in staat zijn om met meerdere leveranciers samen te werken.

Een groot deel van het Nederlandse spoor is op dit moment nog uitgerust met het verouderde beveiligingssysteem Automatische Treinbeveiliging (ATB). ATB stamt uit de jaren vijftig en moet worden vervangen en gemoderniseerd.

ERTMS is een geavanceerd beveiligingssysteem en zit zowel in de trein als in het spoor. In Nederland zijn de Betuweroute, HSL-Zuid, Hanzelijn en het spoor tussen Amsterdam en Utrecht al uitgerust met een eerdere versie van ERTMS. In de komende tien jaar wordt ERTMS op meerdere baanvakken aangelegd, te beginnen tussen Kijfhoek en de Belgische grens.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.