ERTMS Strukton in aanleg bij Zevenaar, foto: Tjitske Sluis

Kennisalliantie ERTMS levert conceptontwerp baanvak Kijfhoek-België op

Ingenieursbureaus Movares, Arcadis, Sweco en Royal HaskoningDHV hebben de eerste ontwerpen opgeleverd van het treinbeveiligings- en besturingssysteem ERTMS van Kijfhoek naar de Belgische grens. Dit gebeurde in opdracht van spoorbeheerder ProRail.

Het gaat over het conceptontwerp van ERTMS voor het traject, het Railverkeerstechnisch Ontwerp en een TIS (Technisch Integraal Systeemontwerp). Met deze ontwerpen kan ProRail volgens de bureau’s een weloverwogen projectbesluit nemen.

Systeemsprong

ERTMS is de systeemsprong naar een nieuw Europees treinbeveiligings- en managementsysteem dat tot 2040 in heel Nederland wordt uitgerold. De huidige oplevering gaat niet alleen om treinbeveiliging, maar ook om integrale ontwerprapportages met daarin deelrapporten over bijvoorbeeld het voedingssysteem en verbindingen. Daarnaast gaat het om het integraal risicodossier waarin veiligheid, ecologie, vergunningen, duurzaamheid, verkeersanalyses en project- en programmamanagement zijn opgenomen.

Alle vier de bureaus die samenwerken in de kennisalliantie ERTMS zijn de oplevering van de ontwerpen als een belangrijke eerste mijlpaal in de uitrol van ERTMS in Nederland. In januari vorig jaar gaf ProRail het startschot voor dit innovatieve samenwerkingscontract met de ingenieursbureaus Arcadis, Movares, Royal HaskoningDHV en Sweco. Het doel was om met ‘open engineering’ een ERTMS level 2 baanvak Kijfhoek-Belgische grens op te leveren. Het contract heeft een waarde van 28 miljoen euro en een looptijd van 8 jaar.

Open engineering

Door te kiezen voor open engineering kunnen ingenieursbureaus zelf aan de slag met het ontwerp zonder daarbij afhankelijk te zijn van leveranciers. Dat gaat van het ontwerp tot en met het in dienst stellen van treinbeveiligingsinstallaties. Het traject Kijfhoek-Belgische grens moet over ongeveer vijf jaar gerealiseerd zijn. Volgens Jelle Visser, projectmanager Rail en Stations bij Sweco zijn de tijdige oplevering van het RVTO en het TIS de eerste bouwstenen van een bijzonder samenwerkingsverband. “Een stevige fundatie voor de branche én de bureaus om ERTMS-projecten succesvol en tijdig te realiseren.”

René van der Haar projectmanager ProRail en Henrik Koelewijn Rail Systems Engineer bij ProRail zeggen onder de indruk te zijn van de manier waarop de ingenieursbureaus hun kennis delen en elkaar versterken. Nu op weg naar de samenwerking met de CSS-leverancier en het aanbestedingsdossier voor de aannemer.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.