Assenteller Thales

Thales wint aanbesteding assentelsysteem ERTMS

foto: Thales

Technologiebedrijf Thales gaat de assentellers leveren die de verdere uitrol van ERTMS op het Nederlandse hoofdspoor mogelijk moeten maken. ProRail en Thales tekenden onlangs het contract. Het gaat om assentellers voor meer dan 600 kilometer spoor die verdeeld over een periode van maximaal acht jaar worden geleverd. Het contract heeft een waarde van maximaal 100 miljoen euro. 

Een assentelsysteem is een moderne vorm van treindetectie; het systeem telt het aantal wielassen van treinen die een sectie in- en uitgaan en bepaalt zo of een sectie treinvrij of bezet is. De aanbesteding van het Generiek ASsenTelsysteem voor ERTMS, afgekort GAST-ERTMS ging in 2020 van start en werd afgelopen maand afgerond. Thales kwam hierbij als winnaar uit de bus. ProRail sloot een raamcontract met een maximale looptijd van 36 jaar. Na een succesvolle ontwikkeling mag Thales gedurende maximaal acht jaar assentelsystemen leveren voor nieuwe ERTMS-baanvakken. Naar verwachting zijn dit de zeven hoofdcorridors van het Nederlandse spoor en de onlangs voor ombouw naar ERTMS aangewezen Noordelijke Lijnen.

Acceptatieprocedure

Volgens Matthijs Amelink, die als business development manager bij Thales nauw betrokken was bij de aanbesteding, wordt meer dan 600 kilometer spoor voorzien van assentellers. Na een periode van 26 maanden voor de acceptatieprocedures van ProRail waarin onder meer de veiligheids- en andere eisen worden getest, volgt de eigenlijke levering. De laatste tellers die onder dit contract vallen, worden naar verwachting in 2032 geleverd. Daarna volgt nog een periode van 25 jaar waarin Thales de dienstverlening verzorgt voor de instandhouding van het systeem.

Hiermee is nog niet de helft van het Nederlandse spoornet voorzien van ERTMS, voor de rest volgen naar verwachting nieuwe aanbestedingen. “De uitrol van ERTMS in Nederland is een gigantisch project. Het zal voor de spoorsector best een uitdaging zijn om ERTMS op de zeven hoofdcorridors en de Noordelijke Lijnen te realiseren. Onze inschatting is dat voor de landelijke uitrol meer tijd nodig zal zijn.”

Stoppen en slijpen

Volgens Amelink is de keuze van ProRail gevallen op de assentellers van Thales vanwege de beste prijs-kwaliteitverhouding. “Hierbij speelde de life-cyclekosten een belangrijke rol. Ook de kosten van het onderhoud en het oplossen van problemen zijn hierin meegenomen.” Een groot voordeel van assentellers van Thales is dat de sensorkoppen kunnen blijven zitten tijdens zware werkzaamheden aan het spoor zoals stoppen en slijpen.

De sensorkop zit gemonteerd bovenop de dwarsligger in plaats van tussen de dwarsliggers en is daardoor minder kwetsbaar voor beschadigingen door zware werkzaamheden. Bij andere assentellers moeten de sensoren meestal worden verwijderd bij werkzaamheden en daarna weer teruggeplaatst en ingeregeld worden. Doordat dit niet nodig is, wordt al snel enkele uren arbeid en daarmee kosten bespaard.

Operationeel voordeel

Wat niet meespeelde bij de aanbestedingsprocedure, maar volgens Amelink wel een operationeel voordeel zal zijn, is dat er al soortgelijke assentellers in het Nederlandse spoor gebruikt worden. “In 2017 was er een aanbesteding voor het vervangen van 2.500 bestaande assentellers die werken met ATB. De hardware van deze vernieuwde tellers is vrijwel hetzelfde als degenen die we nu gaan plaatsen. En straks zijn de bestaande tellers uit het GAST-NL project met een software-update ook klaar voor ERTMS.”

Cyberveiligheid was ook een belangrijk aspect voor ProRail. “In de digitale transformatie die gaande is, is

cybersecurity onmisbaar. We werken volgens het ‘secure by design’-principe. Dat wil zeggen dat cybersecurity vanaf het begin van de ontwikkelingsfase wordt meegenomen in het ontwerp. Dus we bouwen geen systeem waar later beveiliging overheen gezet wordt. Het maakt integraal onderdeel uit van het ontwerp.”

Nieuwe stap

Met de aanbesteding van GAST-ERTMS is een nieuwe stap gezet in het megaproject ERTMS in het Nederlandse hoofdspoor. Een ander belangrijk contract is die van het ERTMS Central Safety System (CSS), het computergestuurde hart dat de ERTMS-spoorinfrastructuur gaat aansturen. Uit de eerste selectieronde zijn Thales en Siemens de enige twee overgebleven aanbieders in de race. Alstom-Bombardier en Hitachi deden ook mee, maar vielen af. Deze omvangrijke aanbesteding heeft een waarde van 300 tot 400 miljoen euro.

“Tot voor kort was ERTMS een stip op de horizon. Ik ben blij dat we nu verder zijn”, zegt ProRail-directeur John Voppen. “Inmiddels zijn de voorbereidingen voor de invoering in volle gang. Met het contract voor het assentelsysteem zetten we weer een mooie stap op het spoor naar morgen”.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Thales wint aanbesteding assentelsysteem ERTMS | SpoorPro.nl
Assenteller Thales

Thales wint aanbesteding assentelsysteem ERTMS

foto: Thales

Technologiebedrijf Thales gaat de assentellers leveren die de verdere uitrol van ERTMS op het Nederlandse hoofdspoor mogelijk moeten maken. ProRail en Thales tekenden onlangs het contract. Het gaat om assentellers voor meer dan 600 kilometer spoor die verdeeld over een periode van maximaal acht jaar worden geleverd. Het contract heeft een waarde van maximaal 100 miljoen euro. 

Een assentelsysteem is een moderne vorm van treindetectie; het systeem telt het aantal wielassen van treinen die een sectie in- en uitgaan en bepaalt zo of een sectie treinvrij of bezet is. De aanbesteding van het Generiek ASsenTelsysteem voor ERTMS, afgekort GAST-ERTMS ging in 2020 van start en werd afgelopen maand afgerond. Thales kwam hierbij als winnaar uit de bus. ProRail sloot een raamcontract met een maximale looptijd van 36 jaar. Na een succesvolle ontwikkeling mag Thales gedurende maximaal acht jaar assentelsystemen leveren voor nieuwe ERTMS-baanvakken. Naar verwachting zijn dit de zeven hoofdcorridors van het Nederlandse spoor en de onlangs voor ombouw naar ERTMS aangewezen Noordelijke Lijnen.

Acceptatieprocedure

Volgens Matthijs Amelink, die als business development manager bij Thales nauw betrokken was bij de aanbesteding, wordt meer dan 600 kilometer spoor voorzien van assentellers. Na een periode van 26 maanden voor de acceptatieprocedures van ProRail waarin onder meer de veiligheids- en andere eisen worden getest, volgt de eigenlijke levering. De laatste tellers die onder dit contract vallen, worden naar verwachting in 2032 geleverd. Daarna volgt nog een periode van 25 jaar waarin Thales de dienstverlening verzorgt voor de instandhouding van het systeem.

Hiermee is nog niet de helft van het Nederlandse spoornet voorzien van ERTMS, voor de rest volgen naar verwachting nieuwe aanbestedingen. “De uitrol van ERTMS in Nederland is een gigantisch project. Het zal voor de spoorsector best een uitdaging zijn om ERTMS op de zeven hoofdcorridors en de Noordelijke Lijnen te realiseren. Onze inschatting is dat voor de landelijke uitrol meer tijd nodig zal zijn.”

Stoppen en slijpen

Volgens Amelink is de keuze van ProRail gevallen op de assentellers van Thales vanwege de beste prijs-kwaliteitverhouding. “Hierbij speelde de life-cyclekosten een belangrijke rol. Ook de kosten van het onderhoud en het oplossen van problemen zijn hierin meegenomen.” Een groot voordeel van assentellers van Thales is dat de sensorkoppen kunnen blijven zitten tijdens zware werkzaamheden aan het spoor zoals stoppen en slijpen.

De sensorkop zit gemonteerd bovenop de dwarsligger in plaats van tussen de dwarsliggers en is daardoor minder kwetsbaar voor beschadigingen door zware werkzaamheden. Bij andere assentellers moeten de sensoren meestal worden verwijderd bij werkzaamheden en daarna weer teruggeplaatst en ingeregeld worden. Doordat dit niet nodig is, wordt al snel enkele uren arbeid en daarmee kosten bespaard.

Operationeel voordeel

Wat niet meespeelde bij de aanbestedingsprocedure, maar volgens Amelink wel een operationeel voordeel zal zijn, is dat er al soortgelijke assentellers in het Nederlandse spoor gebruikt worden. “In 2017 was er een aanbesteding voor het vervangen van 2.500 bestaande assentellers die werken met ATB. De hardware van deze vernieuwde tellers is vrijwel hetzelfde als degenen die we nu gaan plaatsen. En straks zijn de bestaande tellers uit het GAST-NL project met een software-update ook klaar voor ERTMS.”

Cyberveiligheid was ook een belangrijk aspect voor ProRail. “In de digitale transformatie die gaande is, is

cybersecurity onmisbaar. We werken volgens het ‘secure by design’-principe. Dat wil zeggen dat cybersecurity vanaf het begin van de ontwikkelingsfase wordt meegenomen in het ontwerp. Dus we bouwen geen systeem waar later beveiliging overheen gezet wordt. Het maakt integraal onderdeel uit van het ontwerp.”

Nieuwe stap

Met de aanbesteding van GAST-ERTMS is een nieuwe stap gezet in het megaproject ERTMS in het Nederlandse hoofdspoor. Een ander belangrijk contract is die van het ERTMS Central Safety System (CSS), het computergestuurde hart dat de ERTMS-spoorinfrastructuur gaat aansturen. Uit de eerste selectieronde zijn Thales en Siemens de enige twee overgebleven aanbieders in de race. Alstom-Bombardier en Hitachi deden ook mee, maar vielen af. Deze omvangrijke aanbesteding heeft een waarde van 300 tot 400 miljoen euro.

“Tot voor kort was ERTMS een stip op de horizon. Ik ben blij dat we nu verder zijn”, zegt ProRail-directeur John Voppen. “Inmiddels zijn de voorbereidingen voor de invoering in volle gang. Met het contract voor het assentelsysteem zetten we weer een mooie stap op het spoor naar morgen”.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.