Havenspoorlijn Rotterdam

Sweco haalt opdracht vervanging treindetectiesysteem Havenspoorlijn binnen

Ingenieursadviesbureau Sweco heeft met ProRail een raamcontract gesloten om het treindetectiesysteem op de gehele Havenspoorlijn te vervangen. Over vier percelen moeten negenhonderd secties vervangen worden. Sweco voert voor alle percelen de verkenningsfase uit en voor perceel 1 ook de planuitwerkings- en realisatiefase. Deze opdracht is de eerste grootschalige toepassing van een nieuw type assentellers in Nederland.

De Rotterdamse Havenspoorlijn, onderdeel van de Betuweroute, is een ruim 50 kilometer lange goederenspoorlijn tussen Barendrecht Vork en Maasvlakte. De levensduur van het huidige treindetectiesysteem eindigt in 2024.

Nieuw detectiesysteem

Op de spoorverbinding komt straks een nieuw detectiesysteem gebaseerd op een nieuw type assenteller van systeemleverancier Thales onder de naam GAST-NL. Dit type is in Nederland al toegepast bij spoorprojecten in Zwolle en Groningen, maar zal op de Rotterdamse Havenspoorlijn voor het eerst op grote schaal worden uitgerold.

Erik ter Brake, projectleider afdeling Rail bij Sweco Nederland: ‘Dit is een uitdagende opdracht voor ons, op een buitengewoon interessante projectlocatie. We kijken er enorm naar uit om onze railkennis hier toe te gaan passen. We zijn extra trots dat we gewonnen hebben, aangezien we als team een plan van aanpak moesten opstellen, middenin in de coronacrisis waarbij iedereen thuiswerkte. Iedereen zal zich later deze tender herinneren, qua werkomstandigheden en zeker ook de blijdschap toen we hoorden dat we gewonnen hadden!’

Sweco en ProRail hebben het project inmiddels samen opgestart. De doelstelling is dat van perceel 1 het nieuwe detectiesysteem eind 2022 is geïnstalleerd.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.