Voormalige SpaceX-ingenieurs betreden spoorsector met ‘platooningwagons’

Parallel Systems, een bedrijf opgericht door voormalige SpaceX-ingenieurs, heeft bijna 47 miljoen euro aan financiering opgehaald. Met individueel aangedreven, autonome batterij-elektrische spoorvoertuigen kan vracht op een flexibele manier worden vervoerd.

Het geld dat de start-up heeft ingezameld, zal worden gebruikt om een ​​vloot spoorvoertuigen op te bouwen, geavanceerde testprogramma’s uit te voeren en het team te laten groeien. Het bedrijf kwam – naar eigen zeggen – woensdag uit de ‘stealth-modus’ en heeft zijn innovatieve plannen onthuld.

Van vrachtwagen tot spoor

“We hebben Parallel opgericht om spoorwegen in staat te stellen nieuwe markten te ontsluiten, het gebruik van de infrastructuur te vergroten en de service te verbeteren om de de-carbonisatie van het vrachtvervoer te versnellen”, zegt Matt Soule, mede-oprichter en CEO van Parallel Systems. “Ons bedrijfsmodel is om spoorwegen de tools te geven om een ​​deel van de Amerikaanse vrachtwagenindustrie met een waarde van 700 miljard dollar om te zetten in het spoor.”

De voertuigarchitectuur van Parallel combineert innovatieve software en hardware met de historische spoorwegindustrie om het gebruik van de rails te vergroten. De autonome batterij-elektrische spoorvoertuigen laden en vervoeren standaard zeecontainers als enkel- of dubbelgestapelde lading. De treinstellen, die afzonderlijk worden aangedreven, kunnen samenvoegen om ‘pelotons’ te vormen of zich onderweg afsplitsen naar meerdere bestemmingen. De platooning-technologie is momenteel in afwachting van een patent. Het gesloten netwerk van de spoorlijn is ideaal voor de veilige en vroege commercialisering van autonome technologie vanwege de beperkte toegang tot het spoor en de gecentraliseerde verkeersregeling, zegt het bedrijf.

 What loading containers on the autonomous vehicles would look like, image: Parallel Systems
Hoe het laden van containers op de autonome voertuigen eruit zou zien, afbeelding: Parallel Systems

Efficiënter en flexibeler

De spoorvoertuigen zijn flexibeler dan traditionele treinen. Volgens Parallel Systems hoeven de pelotons geen grote hoeveelheden vracht te verzamelen om de service rendabel te maken, in tegenstelling tot traditionele goederentreinen. Dit maakt een flexibelere dienstverlening en een breder scala aan routes mogelijk, waardoor de wachttijden bij het laden van kilometerslange treinen worden verkort. Het systeem kan service op verschillende afstanden ondersteunen, van stad tot land. Het betekent ook dat de wachttijden voor ander verkeer op overwegen worden verkort, omdat de voertuigen kunnen scheiden als ze het verkeer blokkeren.

Omzeilen van werven

Pelotons kunnen zich in beweging splitsen en direct naar meerdere bestemmingen sturen. Parallels architectuur omzeilt ook overbelaste overstapterreinen, die in het verleden werden gebruikt om vracht handmatig te sorteren en weer in elkaar te zetten op secundaire treinen, wat uren of zelfs dagen transittijd zou kunnen besparen, zegt het bedrijf. De ‘bijna continue stroom containers’ door terminals moet resulteren in snellere levertijden en een hogere kwaliteit van dienstverlening.

Mede-oprichter Soule: “Het Parallel-systeem kan ook helpen de supply chain-crisis te verlichten door goedkope en regelmatige verplaatsing van vracht in en uit havens mogelijk te maken. Het concurrentievoordeel van Parallel is onze autonome batterij-elektrische spoorvoertuigen, die zijn ontworpen om vracht schoner, sneller, veiliger en kosten-effectiever te verplaatsen dan traditionele treinen of vrachtwagens”.

Dit verhaal is eerder verschenen op RailTech.com.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Esther Geerts

Esther Geerts is journalist van RailTech.com, de internationale zusteruitgave van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Voormalige SpaceX-ingenieurs betreden spoorsector met ‘platooningwagons’ | SpoorPro.nl

Voormalige SpaceX-ingenieurs betreden spoorsector met ‘platooningwagons’

Parallel Systems, een bedrijf opgericht door voormalige SpaceX-ingenieurs, heeft bijna 47 miljoen euro aan financiering opgehaald. Met individueel aangedreven, autonome batterij-elektrische spoorvoertuigen kan vracht op een flexibele manier worden vervoerd.

Het geld dat de start-up heeft ingezameld, zal worden gebruikt om een ​​vloot spoorvoertuigen op te bouwen, geavanceerde testprogramma’s uit te voeren en het team te laten groeien. Het bedrijf kwam – naar eigen zeggen – woensdag uit de ‘stealth-modus’ en heeft zijn innovatieve plannen onthuld.

Van vrachtwagen tot spoor

“We hebben Parallel opgericht om spoorwegen in staat te stellen nieuwe markten te ontsluiten, het gebruik van de infrastructuur te vergroten en de service te verbeteren om de de-carbonisatie van het vrachtvervoer te versnellen”, zegt Matt Soule, mede-oprichter en CEO van Parallel Systems. “Ons bedrijfsmodel is om spoorwegen de tools te geven om een ​​deel van de Amerikaanse vrachtwagenindustrie met een waarde van 700 miljard dollar om te zetten in het spoor.”

De voertuigarchitectuur van Parallel combineert innovatieve software en hardware met de historische spoorwegindustrie om het gebruik van de rails te vergroten. De autonome batterij-elektrische spoorvoertuigen laden en vervoeren standaard zeecontainers als enkel- of dubbelgestapelde lading. De treinstellen, die afzonderlijk worden aangedreven, kunnen samenvoegen om ‘pelotons’ te vormen of zich onderweg afsplitsen naar meerdere bestemmingen. De platooning-technologie is momenteel in afwachting van een patent. Het gesloten netwerk van de spoorlijn is ideaal voor de veilige en vroege commercialisering van autonome technologie vanwege de beperkte toegang tot het spoor en de gecentraliseerde verkeersregeling, zegt het bedrijf.

 What loading containers on the autonomous vehicles would look like, image: Parallel Systems
Hoe het laden van containers op de autonome voertuigen eruit zou zien, afbeelding: Parallel Systems

Efficiënter en flexibeler

De spoorvoertuigen zijn flexibeler dan traditionele treinen. Volgens Parallel Systems hoeven de pelotons geen grote hoeveelheden vracht te verzamelen om de service rendabel te maken, in tegenstelling tot traditionele goederentreinen. Dit maakt een flexibelere dienstverlening en een breder scala aan routes mogelijk, waardoor de wachttijden bij het laden van kilometerslange treinen worden verkort. Het systeem kan service op verschillende afstanden ondersteunen, van stad tot land. Het betekent ook dat de wachttijden voor ander verkeer op overwegen worden verkort, omdat de voertuigen kunnen scheiden als ze het verkeer blokkeren.

Omzeilen van werven

Pelotons kunnen zich in beweging splitsen en direct naar meerdere bestemmingen sturen. Parallels architectuur omzeilt ook overbelaste overstapterreinen, die in het verleden werden gebruikt om vracht handmatig te sorteren en weer in elkaar te zetten op secundaire treinen, wat uren of zelfs dagen transittijd zou kunnen besparen, zegt het bedrijf. De ‘bijna continue stroom containers’ door terminals moet resulteren in snellere levertijden en een hogere kwaliteit van dienstverlening.

Mede-oprichter Soule: “Het Parallel-systeem kan ook helpen de supply chain-crisis te verlichten door goedkope en regelmatige verplaatsing van vracht in en uit havens mogelijk te maken. Het concurrentievoordeel van Parallel is onze autonome batterij-elektrische spoorvoertuigen, die zijn ontworpen om vracht schoner, sneller, veiliger en kosten-effectiever te verplaatsen dan traditionele treinen of vrachtwagens”.

Dit verhaal is eerder verschenen op RailTech.com.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Esther Geerts

Esther Geerts is journalist van RailTech.com, de internationale zusteruitgave van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.