Artist impression Railterminal Gelderland

Geen Railterminal Gelderland? Dan emplacement Arnhem verplaatsen naar Valburg

Het plan voor Railterminal Gelderland maakt mogelijk plaats voor een verhuizing van emplacement Arnhem Goederen naar het terrein. Provincie Gelderland

De provincie Gelderland schakelt snel door. Maandag maakte de provincie bekend dat het wil afzien van het bouwen van Railterminal Gelderland, aangezien er geen geïnteresseerden blijken te zijn voor de bouw en exploitatie ervan. Meteen erachteraan werd het idee geopperd om spooremplacement Arnhem dan op die plek bij Valburg te vestigen. Dat zou meteen de weg vrijmaken om op de huidige plaats van het emplacement een woonwijk te bouwen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

4 reacties op “Geen Railterminal Gelderland? Dan emplacement Arnhem verplaatsen naar Valburg”

A C F Sierts|23.01.24|13:51

Heel leuk allemaal, maar wat vinden de vervoerders van deze plannen? Ik vermoed dat deze op zn zachtst gezegd niet echt staan te juichen. Voor reizigersvervoer betekent dit FORS hogere rijafstand/tijd leegmatritten, en voor cargo betekent nog meer huizen pal naast het spoor nog grotere vervoersbeperkingen.
Voor cargo betekent het ook dat deze strategische cargoplanruimte verjubelt wordt aan non-cargo. Ook niet zo slim. Wel slim van Gelderland om dit tactisch zo te spelen ;-)

Patrick EHV|24.01.24|09:24

@A C F Sierts: dit getuigt dat de provincie geen verstand van spoor heeft en geen visie (maar de waan van de dag volgt). Gewoon een nieuwe versnelde aanbestedingsprocedure, indien nodig in kleinere delen, zodat de risico’s wat beperkter zijn. En voor meest risicovolle deel wat gunstigere voorwaarden (hoeft niet meteen extra geld te zijn, maar kan ook langere terugverdientijden zijn)

Anders lopen regio KAN en de A15 vast en draait Gelderland zijn logistieke hotspot de nek om.

Derk van Dorth|24.01.24|17:04

Haha, men wil het spooremplacement Arnhem inpakken, strikje erom heen en dan neerleggen in Valburg? En hoe gaar NS-materieel daarheen dan? Of moet er een extra spoor heen komen met Ned. spanning? En een wasmachine aanleggen?

Gerard van Teeffelen|25.01.24|08:29

Ok neem aan dat het hier om emplacement Arnhem Goederen betreft, onlangs een heel nieuw emplacement aangelegd voor stalling (overbodig) NS materieel!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Geen Railterminal Gelderland? Dan emplacement Arnhem verplaatsen naar Valburg | SpoorPro.nl
Artist impression Railterminal Gelderland

Geen Railterminal Gelderland? Dan emplacement Arnhem verplaatsen naar Valburg

Het plan voor Railterminal Gelderland maakt mogelijk plaats voor een verhuizing van emplacement Arnhem Goederen naar het terrein. Provincie Gelderland

De provincie Gelderland schakelt snel door. Maandag maakte de provincie bekend dat het wil afzien van het bouwen van Railterminal Gelderland, aangezien er geen geïnteresseerden blijken te zijn voor de bouw en exploitatie ervan. Meteen erachteraan werd het idee geopperd om spooremplacement Arnhem dan op die plek bij Valburg te vestigen. Dat zou meteen de weg vrijmaken om op de huidige plaats van het emplacement een woonwijk te bouwen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

4 reacties op “Geen Railterminal Gelderland? Dan emplacement Arnhem verplaatsen naar Valburg”

A C F Sierts|23.01.24|13:51

Heel leuk allemaal, maar wat vinden de vervoerders van deze plannen? Ik vermoed dat deze op zn zachtst gezegd niet echt staan te juichen. Voor reizigersvervoer betekent dit FORS hogere rijafstand/tijd leegmatritten, en voor cargo betekent nog meer huizen pal naast het spoor nog grotere vervoersbeperkingen.
Voor cargo betekent het ook dat deze strategische cargoplanruimte verjubelt wordt aan non-cargo. Ook niet zo slim. Wel slim van Gelderland om dit tactisch zo te spelen ;-)

Patrick EHV|24.01.24|09:24

@A C F Sierts: dit getuigt dat de provincie geen verstand van spoor heeft en geen visie (maar de waan van de dag volgt). Gewoon een nieuwe versnelde aanbestedingsprocedure, indien nodig in kleinere delen, zodat de risico’s wat beperkter zijn. En voor meest risicovolle deel wat gunstigere voorwaarden (hoeft niet meteen extra geld te zijn, maar kan ook langere terugverdientijden zijn)

Anders lopen regio KAN en de A15 vast en draait Gelderland zijn logistieke hotspot de nek om.

Derk van Dorth|24.01.24|17:04

Haha, men wil het spooremplacement Arnhem inpakken, strikje erom heen en dan neerleggen in Valburg? En hoe gaar NS-materieel daarheen dan? Of moet er een extra spoor heen komen met Ned. spanning? En een wasmachine aanleggen?

Gerard van Teeffelen|25.01.24|08:29

Ok neem aan dat het hier om emplacement Arnhem Goederen betreft, onlangs een heel nieuw emplacement aangelegd voor stalling (overbodig) NS materieel!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.