rail-light-2

Hoe een verlichtingsinnovatie de Europese spoorwegemplacementen verandert

RailLight, een verlichtingssysteem dat speciaal is ontworpen om spoorverlichting efficiënter te maken en lichtvervuiling te verminderen, werd tot nu toe geïnstalleerd op vijf spooremplacementen in Nederland. Het door Dekra gecertificeerde systeem van het Nederlandse bedrijf Triolight won dit jaar de publieksprijs bij de RailTech Innovation Awards.

Met aankomende projecten in Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk en veel belangstelling uit Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en de rest van de wereld, is RailLight klaar om te voorzien in de behoefte aan een energiezuinige, duurzame lichtoplossing voor opstelsporen met minimale lichtvervuiling en CO2-uitstoot.

Slimme verlichting

In eerste instantie vroeg spoorbeheerder ProRail om het emplacement in Lelystad duurzamer en beter te verlichten. Er was onvoldoende verlichting op het terrein in Lelystad, waardoor het personeel in het donker moest lopen, wat niet veilig is, zegt ProRail. Als er echter veel lichtmasten worden geplaatst, kan de omgeving veel hinder ondervinden.

Om dit op te lossen bedacht het Nederlandse bedrijf Triolight RailLight: een klasse 3 verlichtingsarmatuur die aan de buitenkant van de rails wordt bevestigd. De rij RailLights vormt een verlichte loopbrug zodat treinpersoneel kan zien waar ze moeten lopen: de schijnwerper accentueert ook oneffenheden en obstakels. De oplossing leidt tot een veel lagere kans op struikelen en minimaliseert lichtvervuiling naar de omgeving omdat het licht niet naar boven schijnt. Op drie rangeerterreinen in Lelystad, Roosendaal en Eindhoven is RailLight tot nu toe geïnstalleerd.

raillight-ns-train

Verlichtingsinnovatie

De eerste proef in Lelystad, met drie kilometer verlichte looppaden, loopt nu drie jaar en de reacties zijn volgens Triolight  zeer positief. Het werd gebruikt om de optimale afstand tussen de verlichtingselementen te bepalen, de kwaliteit van de verlichting te meten en een onderhoudsplan op te stellen. Ook is onderzocht of er technische risico’s zijn en of het armatuur voldoet aan de vereiste IP- en IK-classificaties.

Omdat deze manier van verlichten van een emplacement helemaal nieuw is, heeft RailLight afgelopen maart meegedaan aan de Innovation Awards op het digitale evenement RailTech Europe 2021. Met de meeste stemmen van het publiek won het bedrijf de Publieksprijs. Naast het voorkomen van lichtvervuiling heeft de RailLight ook een zeer laag energieverbruik en is onderhoudsarm.

Installatie track

Een van de plekken waar RailLight al is geïnstalleerd is emplacement Roosendaal. De bestaande lichtmasten op het emplacement zorgden voor te weinig licht op de inspectiepaden voor de machinisten die ’s avonds de treinen parkeren. In opdracht van NS en ProRail zijn 250 RailLights aan de zijkant van het spoor geplaatst. De installatie is uitgevoerd door Energie & Water Plus, Flexcorail en Vest infra.

flexcorail-railquad

Vanwege de complexiteit van de buitendienststelling van het emplacement waren de afstanden vrij lang voor de aan- en afvoer van de materialen. Ook het bouwdepot lag ver van de werklocatie. De materialen zijn aangevoerd met een land quad en trailer en vervolgens door Railquad naar de werklocatie vervoerd. Na de realisatie van een tijdelijke inzetplaats werden de RailLights snel geïnstalleerd door slechts twee personen, zonder gebruik van zware machines of graafkabels.

Auteur: TrioLight

1 reactie op “Hoe een verlichtingsinnovatie de Europese spoorwegemplacementen verandert”

Illya Vaes|20.07.21|10:39

Hoe kostenverhogend werkt dat bij (nieuwbouw en) spoorvernieuwing? Moeten die extra kosten ook door concurrerende transportmodi opgehoest worden omdat er een wettelijke dwang is of is de spoorsector weer eens bezig de eigen concurrentiepositie te verslechteren door kostenverhoging?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.