Station, Rotterdam Centraal, reizigers, perron, treinen, NS

Reizigersorganisaties pleiten voor perronverlenging

Door een aantal perrons op stations Rotterdam Centraal en Almere Buiten te verlengen, kunnen verschuivingen in de dienstregeling worden voorkomen. Dit schrijven de in het Locov verenigde consumentenorganisaties in het OV in een advies aan NS. ProRail zegt de oplossing serieus te nemen en hierover in gesprek te zijn met de reizigersvervoerders.

“Verlenging is geen standaardoplossing. We verkorten soms zelfs perrons omdat reizigers te lang moeten lopen om bijvoorbeeld hun volgende aansluiting te halen”, aldus een woordvoerder van de spoorbeheerder aan het ANP. “Tijdens een verbouwing, ook als het om een noodconstructie gaat, wordt bovendien treinverkeer verstoord. Daarnaast dienen seinen te worden aangepast. Dus het is niet iets wat je zomaar even doet.”

Noodgreep

Het pleidooi van de reizigersorganisaties is een reactie op de plannen van NS met ingang van september een aantal treinen verlengen op de trajecten Lelystad Centrum – Dordrecht en Vlissingen – Amsterdam Centraal. Doordat er op de routes slechts een beperkt aantal perrons lang genoeg is voor deze treinen, heeft NS als noodgreep besloten te schuiven in de dienstregeling en perronopstelling. Hierdoor raakt volgens de organisaties onder meer de aansluiting van de Intercity Direct uit Schiphol Airport op de Intercity naar Vlissingen in de ochtendspits verbroken. Ook zou er op diverse trajecten enkele minuten reistijd bij komen.

Reizigersorganisatie Rover laat weten verbaasd te zijn over de rigoureuze gevolgen van enkele langere treinen, het verlengen van de huidige perrons waar deze treinen stoppen is volgens hen een eenvoudigere oplossing dan schuiven in de dienstregeling. “Door de perrons op Rotterdam Centraal te verlengen, zou de reiziger alleen maar voordeel hebben van de langere treinen en geen nadelen van gepuzzel in de dienstregeling. Ook op station Almere Buiten zou een verlengd perron voorkomen dat er een vertragingsgevoelig proces van aan- en afkoppeling moet worden uitgevoerd op station Almere Centrum. Dat kan desnoods met een noodperronconstructie.”

Haast maken

Volgens de organisaties had tijdige verlening van perrons een noodgreep in de dienstregeling überhaupt niet nodig gemaakt. Ze vragen NS en ProRail daarom om haast te maken met langere perrons, zeker omdat er in de nabije toekomst ongetwijfeld nog meer behoefte aan langere treinen gaat ontstaan.

Lees ook:

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.