spoorwerkers

‘Omvorming ProRail loopt vrijwel zeker vertraging op’

De Tweede Kamer bespreekt vandaag een agendavoorstel om de omvorming van ProRail van besloten vennootschap naar zelfstandig bestuursorgaan pas na de zomer te behandelen. Er zou volgens de coalitiepartijen meer tijd nodig zijn om onder meer de kritiek vanuit de spoorsector en de Raad van State goed te behandelen.

Voor het wetsvoorstel die de omvorming mogelijk moet maken, zijn volgens de coalitiepartijen nog vier informatierondes nodig, meldt NRC Handelsblad. Volgens de politieke partijen is er een hoorzitting met de spoorsector naar aanleiding van een recente consultatie nodig, een kabinetsreactie op de kritische reacties van de spoorsector in die consultatie, een toelichting door de Raad van State op zijn kritische advies op het wetsvoorstel en een schriftelijke vraag-antwoordronde tussen Kamer en ministerie. Door die extra informatierondes zou de behandeling van het wetsvoorstel op kunnen schuiven tot na de zomer en lijkt de deadline van de omvorming op 1 januari 2021 in gevaar te komen.

Weerstand

Tijdens het SpoorPro-seminar over de omvorming begin maart bleek opnieuw dat er veel weerstand is tegen de hervorming van ProRail. Vooral de vraag: voor welk probleem is dit een oplossing, bleef terugkeren. Verder vreest de spoorbranche dat de nieuwe structuur niet ten goede zal komen van de samenwerking in de spoorsector en de prestaties op het spoor.

Kamerlid Stieneke van der Graaf van coalitiepartij ChristenUnie liet eerder juist weten het goed te vinden om het wetsvoorstel nu in behandeling te nemen als Tweede Kamer. “De aanloop naar de omvorming tot een zbo loopt al langere tijd in de betrokken organisaties. Het wetstraject moet wel zorgvuldig doorlopen worden. Daar kunnen we nu mee beginnen.” Dit in reactie op het plaatsen van het wetsvoorstel tot de omvorming op de lijst van 84 spoedeisende wetsvoorstellen vorige week. Deze wetsvoorstellen hebben volgens de betrokken minister voorrang omdat het vanwege de coronacrisis niet mogelijk is voor de Tweede en Eerste Kamer om alle wetsvoorstellen op tijd te behandelen.

Coronagerelateerd

De Tweede Kamer moet nog beslissen of ze de voorstellen in behandeling neemt. Volgens minister Van Veldhoven is het wetsvoorstel voor de zbo-vorming spoedeisend omdat het in het regeerakkoord staat. Kamervoorzitter Khadija Arib wil echter strengere criteria. Wetten moeten coronagerelateerd zijn, of juridisch of maatschappelijk noodzakelijk zijn om snel behandeld te worden.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat stuurde in december 2019 een wetsvoorstel naar de Tweede Kamer voor de omvorming van ProRail tot zbo. ProRail is nu nog een besloten vennootschap met een raad van commissarissen. Vanaf 1 januari zou de spoorbeheerder als zelfstandig bestuursorgaan onder het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) moeten vallen.

Scherper inzicht

ProRail ontvangt jaarlijks 2,2 miljard euro subsidie van IenW voor het beheer, onderhoud en de aanleg van het spoor. Het ministerie verwacht met het omvormen van ProRail tot zbo scherper inzicht te krijgen in de besteding van deze middelen en zich beter te kunnen verantwoorden naar de Tweede Kamer.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.