Station Heerlen, foto: ProRail

ProRail start aanbesteding spoorverdubbeling Heerlen-Landgraaf

Op het traject Heerlen-Landgraaf wil ProRail het huidige enkele spoor uitbreiden tot een dubbel spoor. De werkzaamheden hiervoor moeten eind dit jaar van start gaan en uiterlijk in november 2022 zijn afgerond. Deze week startte de spoorbeheerder met de aanbestedingsprocedure van dit project. 

Met de spoorverdubbeling wil ProRail de kwaliteit en de capaciteit van de (internationale) treindienst tussen Heerlen en Duitsland verbeteren. Naast het aanleggen van een extra spoor bestaat het project uit het uitvoeren van de benodigde aanpassingen op de emplacementen Heerlen en Landgraaf.

Kunstwerken

Verder omvat het werk naast de spoor-, energievoorzienings- (incl. bovenleiding), treinbeveiligings- en stationswerkzaamheden, ook de nieuwbouw, aanpassing en uitbreiding van kunstwerken. Het gaat hierbij om bruggen, tunnels, schachten en ondergrondse doorgangen.

De aannemer die deze opdracht binnenhaalt moet twee bestaande kunstwerken aanpassen en uitbreiden en twee nieuwe bouwen. Daarnaast moeten er grondkerende constructies worden gebouwd om de spoorbaan binnen de beschikbare ruimte te realiseren.

Mini-alliantie

Voor alle werkzaamheden moet er volgens ProRail ge-engineerd worden en vergunningen geregeld worden. Ook dit maakt deel uit van de opdracht. ProRail wil dit werk in optimale samenwerking met opdrachtnemer en omgeving realiseren door middel van een ‘mini-alliantie’ met kans voor optimalisaties en gedeelde risico’s. De looptijd van deze opdracht is bijna twee jaar, van 12 november 2020 tot 30 november 2022, zonder optie tot verlengen.

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

4 reacties op “ProRail start aanbesteding spoorverdubbeling Heerlen-Landgraaf”

Pat Rick|19.03.20|11:23

Het is goed dat er een aanvang gemaakt wordt om de internationale verbinding en binnenlandse verbinding meer ruimte te geven door aanleg van 2,5 spoor + aanpassing emplacementen
Daar mag DB wel een voorbeeld aan nemen, want het traject Kaldenkerken – Dulken wacht al jaren op verdubbeling en er lijkt geen schot in te zitten. Wordt waarschijnlijk eenzelfde gebed zonder einde als het derde spoor Emmerik-Oberhausen (terwijl de verbinding met diepzeehaven Jade-Port er binnen no time lag, eigenbelang)

Ronald Wintjens|19.03.20|14:51

Hopelijk gaat de sneltrein Maastricht-Aken dan ook twee keer per uur rijden i.p.v.een keer per uur.

Arco Sierts|17.04.20|22:33

@Pat Rick: je moet toch wel toegeven dat het flutprojectje Jade-Port in nagenoeg onbevolkt gebied ligt. Dat kan je van de hoofdas Emmerich-Oberhausen toch niet bepaald zeggen. Ook zijn de eisen aan een driesporig ICE-traject met Vmax tot 200 km/u + ETCS toch wel een tikkie hoger, waaronder alle (!) gelijkvloerse overwegen eruit. Dit megaproject is aardig vergelijkbaar met ombouw Oude Lijn, Boxtel-Eindhoven, Amsterdam-Utrecht en Gouda-Gouda Goverwelle. En ja, omwonenden vinden dan ook wat…

davidcats@mail.com|20.09.20|23:25

De Intercity Heerlen – Aken moet zeker in beide richtingen stoppen een maal per uur in Eygelshoven Markt en twee maal per uur te Landgraaf .

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.