Havenspoorlijn Rotterdam

Havenbedrijf Rotterdam gunt aanleg bovenbouw Theemswegtracé aan VolkerRail

Aannemer VolkerRail gaat de bovenbouw van het nieuwe Theemswegtracé in het Rotterdamse havengebied aanleggen. Het bedrijf gaat onder meer het ballastbed, de dwarsliggers en de spoorstaven plaatsen. Naar verwachting starten de werkzaamheden in de tweede helft van dit jaar.

Het project bestaat naast de aanleg van het spoor ook uit de montage van bovenleidingen en treinbeveiligingssystemen. Aannemersconsortium SaVe, bestaande uit bouwbedrijven BESIX, Mobilis, Dura Vermeer, Hollandia en Iemants is in de tweede helft van 2018 gestart met de onderbouw van het tracé. Dit bestaat onder meer uit een ruim vier kilometer lang betonnen viaduct en twee stalen boogbruggen.

Calandbrug

Havenbedrijf Rotterdam is de opdrachtgever en na oplevering komt het beheer in handen van ProRail. Met het gehele Theemswegtracé is een investering gemoeid van circa 300 miljoen euro. Naar verwachting is het tracé eind 2020 klaar.

Het Theemswegtracé moet straks een oplossing bieden voor de problematiek waar het spoorgoederenverkeer nu mee te maken heeft bij de Calandbrug bij Rozenburg. Deze stalen hefbrug voor trein-, weg- en langzaam verkeer is de verbindende schakel in de Betuweroute naar het Europese achterland. Tegelijkertijd moet de zeescheepvaart onder de hefbrug door om toegang te krijgen tot de Brittanniëhaven. Voor vrijwel alle modaliteiten in het Rotterdamse havengebied zorgt de Calandbrug nu voor vertragingen.

Knelpunt

Zowel het spoorvervoer als het zeescheepvaartverkeer van en naar de Brittanniëhaven zal naar verwachting groeien in de komende jaren. Het Havenbedrijf Rotterdam voorziet daarom een capaciteitsknelpunt voor het treinverkeer. De aanleg van het Theemswegtracé moet dit knelpunt oplossen.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.