Boom op trein

Storm Ciara bezorgt ProRail en spooraannemers nachtwerk

Spooraannemers en de incidentenbestrijders van ProRail zijn zondag tot diep in de nacht bezig geweest met het verwijderen van omgewaaide bomen en andere voorwerpen van het spoor en het herstellen van beschadigde bovenleidingen. Voor de dienstregeling van maandag lijken de gevolgen van de storm Ciara die momenteel nog in afgezwakte vorm over het land raast, vooralsnog beperkt.

Er rijden minder treinen op de Hogesnelheidslijn. Er is veel vertraging op trajecten in de randstad en er rijden geen treinen van en naar Duitsland omdat er over de grens nog veel sporen versperd zijn. Volgens de NS zijn sommige treinen korter en is het daardoor drukker in de trein dan normaal. In de nacht van zondag op maandag waren er nog tientallen meldingen van omgewaaide bomen op het spoor of plastic of andere spullen in de bovenleiding. Storingsploegen van ProRail hebben de hele nacht doorgewerkt om de schade zo veel mogelijk te herstellen.

Code geel

Omdat voor het hele land nog code geel geldt vanwege harde windstoten, geeft NS reizigers het advies om kort voor vertrek de reisplanner te raadplegen. Zondag reed ongeveer 66 procent van de treinen op tijd waar dat normaal 92 procent is op zondag, meldt ProRail.

De geplande werkzaamheden aan het spoor bij Leiden zijn ondanks weer volgens de planning verlopen. Maandagochtend is er weer een beperkte treindienst begonnen, aangevuld met bussen. Wel moesten zondag een aantal van die bussen worden geschrapt vanwege de storm.

In Zuid-Limburg was zondag veel hinder doordat er twee bomen op het spoor waren gevallen. Daarvan zorgde er één voor een defecte bovenleiding bij Valkenburg. Bij Bunde zat een boom klem tussen de stroomafnemer van een trein en de bovenleiding. Ook bij Boxtel belandde een omgewaaide boom op het spoor. In Vught viel er een op een overweg. Bij Eindhoven reed er een trein over een grote boom.

Trampoline

Naast bomen zorgden ook stukken plastic en een vlag die in bovenleidingen waaiden door heel Nederland voor problemen. In Roosendaal kwam er zelfs een grote trampoline bijna op het spoor terecht. Op de HSL Amsterdam – Schiphol – Rotterdam raakte een bovenleiding defect. En tussen Breda en Tilburg hingen er meerdere draden los van de bovenleiding.

Omdat de windkracht op de hogesnelheidslijn (noord en zuid) zondag boven de veiligheidscriteria kwam was deze vanaf 13.00 uur niet meer in dienst. De hogesnelheidstreinen werden zoveel mogelijk omgeleid via het reguliere spoornetwerk. Volgens de NS duren te beperken op het traject Amsterdam Centraal – Rotterdam Centraal- Brussel Zuid tot maandag 10.00, maar rijden er geen hogesnelheidstreinen tussen Rotterdam Centraal en Breda tot maandag 20.00 uur.

In Rotterdam duurde een spoedreparatie aan een van de vier sporen in de Willemsspoortunnel langer als gevolg van de storm. De planning was om het spoor maandagochtend 10 februari weer in dienst te geven. Maar de storm vertraagde een gespecialiseerde lasploeg die vanuit het oosten van het land naar Rotterdam moest komen. Als gevolg daarvan zijn de lassers nu nog aan het werk. ProRail meldt dat het probeert het spoor vandaag nog gereed te krijgen. Door het werk, rijden er maandag minder treinen tussen Rotterdam en Dordrecht/Breda.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.