CAF-prototype-HS2-project

Nieuwe hoop voor met uitstel bedreigde Britse HSL

De met uitstel en zelfs afstel bedreigde aanleg van de hoge snelheidslijn HS2 in Groot-Brittannië gaat mogelijk toch door. In een uitgelekt onderzoeksrapport van de Britse regering staat het advies om de geplande spoorlijn ondanks enorme kostenoverschrijdingen toch te bouwen. De hoge snelheidslijn moet de verbinding tussen Londen en het noorden van Engeland verbeteren.

“Het gelekte document adviseert de regering om vast te houden aan het volledige HSL-netwerk”, meldt The Times in een verwijzing naar het zogenaamde Oakervee rapport. Het onderzoek is vernoemd naar Douglas Oakervee, die in augustus door de Britse overheid werd aangewezen om het project door te lichten en te beoordelen. Behalve de aanbeveling om het project door te zetten bevat het document ook het advies om de kosten van het project opnieuw te bekijken. 88 miljard pond is volgens Oakervee geen realistische bedrag.

Besparingen

Het conceptrapport van Douglas Oakervee wijst een eerder voorstel af om de aftakking van de HS2 in oostelijke richting tussen Birmingham en Leeds te schrappen. In plaats van deze besparingsmaatregel stellen de onderzoekers voor om het aantal treinen per uur terug te brengen van achttien naar veertien. De kosten van hele project kunnen volgens het rapport tot ruim 4 miljard pond lager uitvallen door private ontwikkelaars te betrekken bij de bouw van nieuwe stations en kantoren. Het rapport gaat niet in op de vraag met welke snelheid de HS2 gaat rijden – 402 of 362 kilometer per uur.

Conceptdocument

Aanvankelijk zou het rapport van Oakervee worden gepresenteerd na de Britse verkiezingen in december. Nu is het document al eerder uitgelekt via de Britse media. Volgens het ministerie van Transport is het rapport nog niet klaar.  “Er is nog geen exemplaar beschikbaar gesteld aan het ministerie. Het zal pas aan de nieuwe regering worden aangeboden. Alles wat er nu over gezegd en geschreven wordt is puur speculatie”, laat een functionaris van het ministerie die anoniem wil blijven weten aan de Financiial Times. Tegelijkertijd heeft Douglas Oakervee verzocht zijn naam uit het rapport te verwijderen, meldt The Guardian.

Geen alternatief

HS2 is het grootste en meest controversiële  infrastructuur project in Europa. Het zou London moeten verbinden met Birmingham, Manchester en Leeds. De aanleg zou oorspronkelijk in 2026 van start moeten gaan, maar dit werd voor minimaal vijf jaar uitgesteld om nader onderzoek mogelijk te maken. Volgens het uitgelekte rapport, is er al ongeveer 9 miljard pond uitgegeven aan het project. Circa 3 miljard pond van dit bedrag zou nog kunnen worden teruggehaald wanneer wordt besloten het project af te blazen.

Lees ook: Britain’s high speed rail five years late

Onderwerpen: ,

Auteur: Mykola Zasiadko

1 reactie op “Nieuwe hoop voor met uitstel bedreigde Britse HSL”

Teko Salverda|14.11.19|17:07

Niet de lijn is hoog maar de snelheid. Het is dus hogesnelheidslijn,
maar hoge-snelheidslijn is ook goed Nederlands.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.