John Voppen (waarnemend CEO ProRail), Wim Willems (wethouder Apeldoorn) en staatssecretaris Van Veldhoven bij overweg in Apeldoorn

Apeldoornse overweg wordt onderdoorgang

ProRail sluit over drie jaar een overweg aan de Laan van Osseveld in Apeldoorn. Er komt een onderdoorgang met twee keer twee rijstroken en een fietsers- en voetgangersbrug voor in de plaats. Het project wordt gefinancierd door zowel het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) als de gemeente Apeldoorn en de provincie Gelderland.

De bouw van de tunnel begint in 2021 en is naar verwachting in 2022 afgerond. De tunnel moet zowel de verkeersveiligheid als de doorstroming van het verkeer vergroten. Aan de tunnel draagt het Rijk 9 miljoen euro bij. De provincie Gelderland en gemeente Apeldoorn dragen respectievelijk 3 en 12 miljoen euro bij.

Minder CO2

De Laan van Osseveld is een belangrijke verkeersader in de stad en onderdeel van de Apeldoornse Ring. Doordat de overweg verdwijnt zijn er minder stop- en optrekbewegingen. Dat zorgt voor minder uitstoot van CO2 en minder geluidhinder voor omwonenden.

De Rijksbijdrage aan de brug en de tunnel komt uit het Landelijk Verbeterprogramma Overwegen (LVO) van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. ProRail voert dit programma in opdracht van het ministerie uit. Het LVO is gericht op meer veiligheid en minder hinder op en rond overwegen. Eind vorig jaar maakte staatssecretaris van IenW Stientje Van Veldhoven bekend dat zij alle onbewaakte overwegen op het Nederlandse spoor binnen vijf jaar beveiligd of opgeheven wil hebben.

De financiering voor de onderdoorgang werd deze week ondertekend door John Voppen (waarnemend directeur ProRail), Wim Willems (wethouder Apeldoorn) en staatssecretaris Van Veldhoven (IenW).

Lees ook:

Onderwerpen: , ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.