Wuppertal_Schwebebahn, bron: wikipedia commons media

Alstom bouwt beveiliging Duitse monorail om naar ETCS

Het ruim honderd jaar oude hangende monorailsysteem in de Duitse stad Wuppertal is sinds kort uitgerust met een ETCS-systeem. Het volledige 13,3 kilometer lange traject, de 31 nieuwe voertuigen en de honderd jaar oude ‘Kaiserwagen’ zijn nu voorzien van het European Train Control System.

De ingebruikname van het systeem op de zweefbaan is voor Alstom zijn eerste volledige controle- en seinencontract in Duitsland. Het bestaat zowel uit apparatuur in de baan, zoals de interlocking en het radio block centre (RBC), als een interface naar het computer-ondersteunde bedieningssysteem.

Verder is bij het project in Wuppertal volgens Alstom voor het eerst ERTMS Level 3 toepast op een manier waarbij de bezettingsgraad van het spoor volledig wordt gemonitord met treinlokalisatie door ETCS-apparatuur aan boord van de trein.

Alstom verving de traditionele treindetectiesystemen in het spoor, zoals assentellers door een digitaal signaleringssisteem waarbij de met ETCS uitgeruste voertuigen hun positie direct doorgeven aan de centrale computer of RBC via een radioverbinding.

Primeur voor Wuppertal

“Met de succesvolle uitrol van dit project is Wuppertal de eerste stad in Duitsland die het European Train Control System toepast in stadsvervoer. ETCS zorgt niet alleen voor een veiligere en efficiëntere trein operatie, maar vormt ook de basis voor toekomstige technologische ontwikkelingen,” aldus Jörg Nikutta, managing director van Alstom Duitsland en Oostenrijk.

Alstom’s ETCS systeem Atlas werd ontwikkeld in het Belgische Charleroi, de in het systeem gebruikte componenten werden geproduceerd in de fabrieken van Alstom in het Franse Villeurbanne en in Bologna Italië. Vervolgens werden de systemen geïnstalleerd en in bedrijf gesteld in Wuppertal door medewerkers van Alstom uit Charleroi, Salzgitter en Berlijn.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.