ProRail: gemeenten kunnen onbewaakte overwegen zelf afsluiten

Gemeenten kunnen zelf tijdelijke maatregelen nemen om onbewaakte overwegen alvast fysiek af te sluiten met bijvoorbeeld betonblokken. Dat adviseert directeur Overwegen Anne Zwiers naar aanleiding van een dodelijk ongeluk donderdagavond in Winterswijk, waarbij een automobiliste om het leven kwam op een overweg.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “ProRail: gemeenten kunnen onbewaakte overwegen zelf afsluiten”

Mark Mannesse|09.09.19|22:35

Natuurlijk grijpt Prorail elke reden aan om die lastige spoorwegovergangen goedkoop en snel af te sluiten.
Maar voor de mensen in de buurt is dat soms erg lastig. Zeker voor fietsers en voetgangers kan het spoor dan een onoverkomelijke geografische barrière worden.
Beter zou zijn er bewaakte overgangen of ongelijkvloerse kruisingen van te maken. Desnoods mini overgangen alleen voor langzaam verkeer. Kost wat meer dan rücksichtlos afsluiten, maar dan heb je ook wat.

Arco Sierts|09.09.19|23:14

@ Mark: op zich mee eens dat afsluiten voor auto’s al een forse veiligheidsverbetering oplevert. Dat zou dan ook prio nr 1 moeten zijn. Maar fietsers en voetgangers letten ook regelmatig niet goed op, luisteren bv muziek of onderschatten de snelheid van de trein. Onbewaakte overwegen zijn niet meer van deze tijd, dat lijkt me zolangzamerhand
wel helder.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

ProRail: gemeenten kunnen onbewaakte overwegen zelf afsluiten | SpoorPro.nl

ProRail: gemeenten kunnen onbewaakte overwegen zelf afsluiten

Gemeenten kunnen zelf tijdelijke maatregelen nemen om onbewaakte overwegen alvast fysiek af te sluiten met bijvoorbeeld betonblokken. Dat adviseert directeur Overwegen Anne Zwiers naar aanleiding van een dodelijk ongeluk donderdagavond in Winterswijk, waarbij een automobiliste om het leven kwam op een overweg.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “ProRail: gemeenten kunnen onbewaakte overwegen zelf afsluiten”

Mark Mannesse|09.09.19|22:35

Natuurlijk grijpt Prorail elke reden aan om die lastige spoorwegovergangen goedkoop en snel af te sluiten.
Maar voor de mensen in de buurt is dat soms erg lastig. Zeker voor fietsers en voetgangers kan het spoor dan een onoverkomelijke geografische barrière worden.
Beter zou zijn er bewaakte overgangen of ongelijkvloerse kruisingen van te maken. Desnoods mini overgangen alleen voor langzaam verkeer. Kost wat meer dan rücksichtlos afsluiten, maar dan heb je ook wat.

Arco Sierts|09.09.19|23:14

@ Mark: op zich mee eens dat afsluiten voor auto’s al een forse veiligheidsverbetering oplevert. Dat zou dan ook prio nr 1 moeten zijn. Maar fietsers en voetgangers letten ook regelmatig niet goed op, luisteren bv muziek of onderschatten de snelheid van de trein. Onbewaakte overwegen zijn niet meer van deze tijd, dat lijkt me zolangzamerhand
wel helder.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.