Spoorwegovergang Winterswijk, foto: ProRail

ProRail: gemeenten kunnen onbewaakte overwegen zelf afsluiten

Gemeenten kunnen zelf tijdelijke maatregelen nemen om onbewaakte overwegen alvast fysiek af te sluiten met bijvoorbeeld betonblokken. Dat adviseert directeur Overwegen Anne Zwiers naar aanleiding van een dodelijk ongeluk donderdagavond in Winterswijk, waarbij een automobiliste om het leven kwam op een overweg.

De vrouw wilde donderdagavond rond acht uur met haar auto de overweg oversteken en heeft naar alle waarschijnlijkheid de aankomende trein niet heeft opgemerkt. Door de aanrijding sloeg de auto over de kop en belandde in een sloot. De vrouw was vermoedelijk op slag dood.

Het gaat om een onbewaakte spoorwegovergang aan de Vreehorstweg in Miste, een buurtschap in de gemeente Winterswijk. De gemeente Winterswijk sloot vrijdagmiddag rond 16.00 uur de overweg op het spoor tussen Winterswijk en Aalten af.

Overwegen afsluiten

Zwiers stelt voor dat ook andere gemeenten onbewaakte overwegen afsluit. Wegbeheerders zouden volgens haar alles op alles moeten zetten om dit soort ongelukken te voorkomen. “Tussentijds kunnen we met elkaar op een constructieve manier tot definitieve maatregelen komen, waar we de omgeving bij betrekken.”

Sinds 2017 werken ProRail, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, lokale overheden en wegbeheerders samen om de laatste Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO’s) aan te pakken. Veertig situaties zijn volgens de spoorbeheerder al definitief aangepakt en verbeterd. Voor overige situaties liggen al plannen. De beste oplossing is volgens ProRail om de onbewaakte overwegen op te heffen. Als dat niet mogelijk is, worden overwegen beveiligd of worden er alternatieve wegen aangelegd.

Lees ook:

Vrouw komt om na ongeval op spoorwegovergang Winterswijk

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “ProRail: gemeenten kunnen onbewaakte overwegen zelf afsluiten”

Mark Mannesse|09.09.19|22:35

Natuurlijk grijpt Prorail elke reden aan om die lastige spoorwegovergangen goedkoop en snel af te sluiten.
Maar voor de mensen in de buurt is dat soms erg lastig. Zeker voor fietsers en voetgangers kan het spoor dan een onoverkomelijke geografische barrière worden.
Beter zou zijn er bewaakte overgangen of ongelijkvloerse kruisingen van te maken. Desnoods mini overgangen alleen voor langzaam verkeer. Kost wat meer dan rücksichtlos afsluiten, maar dan heb je ook wat.

Arco Sierts|09.09.19|23:14

@ Mark: op zich mee eens dat afsluiten voor auto’s al een forse veiligheidsverbetering oplevert. Dat zou dan ook prio nr 1 moeten zijn. Maar fietsers en voetgangers letten ook regelmatig niet goed op, luisteren bv muziek of onderschatten de snelheid van de trein. Onbewaakte overwegen zijn niet meer van deze tijd, dat lijkt me zolangzamerhand
wel helder.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.