Een M5-metrovoertuig in Amsterdam

KiM: treingebruik neemt toe, fiets verslaat bus tram en metro

Het gebruik van de trein in Nederland nam tussen 2005 en 2015 tot 30 procent toe. Daarbij is de stijging onder inwoners van buitenwijken van grote en middelgrote steden het hoogst, gevolgd door inwoners van de centra van grote en middelgrote steden. Buiten de steden bleef het treingebruik ongeveer gelijk. Dat blijkt uit een dinsdag verschenen onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM).

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Onderwerpen: ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

4 reacties op “KiM: treingebruik neemt toe, fiets verslaat bus tram en metro”

John rdam|20.06.19|21:56

Geen wonder dat de trein op afstanden tot 7 km amper een rol speelt: sinds de tariefintegratie tussen NS en ander OV met de strippenkaart is afgeschaft moet je apart inchecken bij NS en betaal je het NStarief dat zodanig is opgebouwd dat reizigers over korte afstand worden weggejaagd. En dat is precies de bedoeling van NS want die reizigers veroorzaken hoge kosten.

Franka van Brakel|21.06.19|09:31

Grappig dat ik niet lees, waarom de fiets aan populariteit wint bij die korte afstanden.
Ik denk dat dit komt door de elektrische fiets, die is op korte afstanden veel makkelijker en sneller dan het lokale OV. Zeker in Amersfoort!!

Ronald Van Onselen|21.06.19|22:31

KIM constateert dat het fietsverkeer toeneemt ten nadele van OV. Niet onjuist maar er is meer: 2005-2015 invoering chipkaart bij OV-bedrijven streek en stad. De tarieven zijn veel meer dan de inflatie gestegen. Ook zijn er oa in Den Haag nogal wat lijnen opgeheven waar een fileermes de schade had beperkt. Vervoersarmoede ontstaat.De rijsnelheid stedelijk OV neemt af ondanks betere infra.Onhelder beleid dus niet adequaat opgepakt.Ook OV-budgetten stabiel.Conclusie:geen gedragen OV-beleidskeuzes.

Evert Bouws|23.06.19|00:54

Ten opzichte van het buitenland is het aandeel van de fiets in Nederland zeer groot t.o.v. OV. In sommige steden zoals Utrecht kun je je afvragen, of verdere groei van het fietsverkeer wel wenselijk is. De groei van het elektrisch fietsen heeft ook al geleid tot meer ongelukken.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

KiM: treingebruik neemt toe, fiets verslaat bus tram en metro | SpoorPro.nl
Een M5-metrovoertuig in Amsterdam

KiM: treingebruik neemt toe, fiets verslaat bus tram en metro

Het gebruik van de trein in Nederland nam tussen 2005 en 2015 tot 30 procent toe. Daarbij is de stijging onder inwoners van buitenwijken van grote en middelgrote steden het hoogst, gevolgd door inwoners van de centra van grote en middelgrote steden. Buiten de steden bleef het treingebruik ongeveer gelijk. Dat blijkt uit een dinsdag verschenen onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM).

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Onderwerpen: ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

4 reacties op “KiM: treingebruik neemt toe, fiets verslaat bus tram en metro”

John rdam|20.06.19|21:56

Geen wonder dat de trein op afstanden tot 7 km amper een rol speelt: sinds de tariefintegratie tussen NS en ander OV met de strippenkaart is afgeschaft moet je apart inchecken bij NS en betaal je het NStarief dat zodanig is opgebouwd dat reizigers over korte afstand worden weggejaagd. En dat is precies de bedoeling van NS want die reizigers veroorzaken hoge kosten.

Franka van Brakel|21.06.19|09:31

Grappig dat ik niet lees, waarom de fiets aan populariteit wint bij die korte afstanden.
Ik denk dat dit komt door de elektrische fiets, die is op korte afstanden veel makkelijker en sneller dan het lokale OV. Zeker in Amersfoort!!

Ronald Van Onselen|21.06.19|22:31

KIM constateert dat het fietsverkeer toeneemt ten nadele van OV. Niet onjuist maar er is meer: 2005-2015 invoering chipkaart bij OV-bedrijven streek en stad. De tarieven zijn veel meer dan de inflatie gestegen. Ook zijn er oa in Den Haag nogal wat lijnen opgeheven waar een fileermes de schade had beperkt. Vervoersarmoede ontstaat.De rijsnelheid stedelijk OV neemt af ondanks betere infra.Onhelder beleid dus niet adequaat opgepakt.Ook OV-budgetten stabiel.Conclusie:geen gedragen OV-beleidskeuzes.

Evert Bouws|23.06.19|00:54

Ten opzichte van het buitenland is het aandeel van de fiets in Nederland zeer groot t.o.v. OV. In sommige steden zoals Utrecht kun je je afvragen, of verdere groei van het fietsverkeer wel wenselijk is. De groei van het elektrisch fietsen heeft ook al geleid tot meer ongelukken.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.