Stoptrein, NS, spoor, rail, bovenleiding, Utrecht

Internationale benchmark: hoge spoorveiligheid Nederland

Nederland komt redelijk goed uit de bus in een internationale benchmark, waarin de prestaties van vijftien spoorbeheerders in 2017 met elkaar zijn vergeleken. ProRail scoort vooral goed op het gebied van spoorveiligheid en reizigerspunctualiteit. Als het gaat om uitgevallen treinen en punctualiteit van goederentreinen, zijn de resultaten beduidend minder positief.

Het onderzoek is uitgevoerd door PRIME, een platform waarin Europese infrastructuurmanagers en de Europese Commissie verenigd zijn. Het doel van het onderzoek is dat infrastructuurmanagers van elkaar kunnen leren. Uit de studie blijkt dat in Nederland, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk in 2017 het minst aantal ernstige ongevallen op het spoor plaatsvonden. In Litouwen en Letland gebeurden waren er gemiddeld vaker ernstige ongelukken.

Nederland had in 2017 het laagst aantal dodelijke slachtoffers en zwaargewonden op het spoor. Network Rail presteert gemiddeld het beste als de periode 2012 tot en met 2017 wordt vergeleken. Litouwen telt in deze periode het hoogst aantal dodelijke slachtoffers en zwaargewonden per miljoen treinreizigers. Ook in Letland (LDz) vielen in de vergelijkingsperiode gemiddeld meer doden en zwaargewonden dan in andere Europese landen.

Aantal doden en zwaargewonden, internationale benchmark

Gebreken in spoorinfrastructuur

Als het aantal ongelukken wordt vergeleken dat te wijten valt aan gebreken aan de spoorinfrastructuur, dan scoort Zwitserland (SBB) in de vergelijkingsperiode het beste. Letland eindigt opvallend genoeg op de tweede plek. Nederland en België hebben een gedeelde derde plek. In Portugal (IP) gebeurden in 2017 het meest aantal ongelukken als gevolg van storingen aan de infrastructuur. Over de vergelijkingsperiode van vijf jaar presteerde Polen (PKP) het slechtst.

Ongelukken door infrastructurele defecten, internationale benchmark

De gemiddelde reizigerspunctualiteit van alle onderzochte spoorbeheerders is ongeveer 91 procent. Als je de landen met elkaar vergelijkt, dan scoort Letland het hoogst. Daarna volgen Zwitserland en Nederland. In België en Italië komen reizigers het minst vaak op tijd op hun plek van bestemming. RFI komt op een gemiddelde punctualiteit van 85 procent uit in de periode van 2012 tot en met 2017.

Reizigerspunctualiteit, internationale benchmark
Het spoorgoederenvervoer heeft in de vijftien landen een gemiddelde punctualiteit van 68 procent. In Noorwegen had het spoorgoederenvervoer in 2017 de hoogste punctualiteit. Daarna volgen Zweden (TRV), Zwitserland en Finland (FTIA). ProRail eindigde in 2017 op de achtste plek.

Punctualiteit goederenvervoer, internationale benchmark

In Nederland valt het aantal minuten treinvertraging het minst vaak te wijten aan de spoorbeheerder. Daarna volgen Nederland Letland en Litouwen. In Noorwegen werd het aantal vertraagde treinkilometers in 2017 gemiddeld gezien het vaakst veroorzaakt door de infrastructuurmanager. Over een periode van vijf jaar scoort Polen het laagst.

Vertraging veroorzaakt door de infrastructuur, international benchmark

Uitval treinen

Wanneer het aantal uitgevallen treinen in internationaal verband wordt vergeleken, dan blijkt dat in Nederland gemiddeld gezien het vaakst treinen uitvallen of worden gecanceld. Dit kan deels te maken hebben met het druk bezette spoor in Nederland. Daardoor hebben bijvoorbeeld (geplande) werkzaamheden een grote impact op de beschikbaarheid van het spoor. In deze vergelijking werden de cijfers van slechts negen infrastructuurbeheerders vergeleken.

In Portugal vallen het minst aantal treinen uit. Daarbij wordt de kanttekening gemaakt dat er weinig treinen uitvallen als gevolg van werkzaamheden aan het spoor.

Uitgevallen treinen, internationale benchmark

Lees hier het volledige onderzoek.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

4 reacties op “Internationale benchmark: hoge spoorveiligheid Nederland”

Wiebe Goossen|16.05.19|13:40

Dat de treinen in Nederland heel gevoelig zijn voor uitval door werkzaamheden moet haast wel te maken hebben met de infrastructuur, die al tijden tegen zijn grenzen aanloopt. Doordat lokaal vervoer vaak slecht aansluit op ‘de trein’ ontstaat vaak een (te) negatief beeld over diezelfde ‘trein’, ook als die gewoon op tijd is.

Evert Bouws|17.05.19|23:57

Wat de Baltische staten betreft is het wel zaak om je te realiseren, dat het spoorvervoer in die landen zeer beperkt is t.o.v. het verkeer over de weg. Bijna alle OV verloopt daar per bus.

John rdam|18.05.19|00:27

Dit is weer een prachtig voorbeeld van hoe je met statistiek alles mooi of minder mooi kunt maken.En verder betreft het natuurlijk een gigantische appels en peren vergelijking. Er zijn vast weer een paar goedbetaalde krachten bezig geweest om al deze gegevens te verzamelen en in excelbestanden te groeperen. Toen gingen de communicatieadviseurs aan de slag om er een pakkend verhaal van te maken. Ten slotte schrijft het journaille het klakkeloos over, zonder er kritische vragen bij te stellen.

John rdam|18.05.19|01:13

Heb het rapport nader bekeken. De tekst van SpoorPro bevat opvallende fouten, waardoor conclusies niet kloppen.
De genoemde reizigerspunctualiteit blijkt treinpunctualiteit te zijn, dat is heel wat anders.
De definitie van doden/zwaargewonden betreft niet alleen reizigers, maar ook mensen die langs het spoor of op overwegen worden aangereden. Het gaat hierbij niet om aantallen per miljoen treinreizigers, maar per miljoen treinkilometers (reizigers + goederen).

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.