Metro Hoekse Lijn in Vlaardingen, bron: josmaissan/Instagram

Testritten gestart op de Hoekse Lijn

Op de nieuwe metroverbinding Hoekse Lijn is maandag het testbedrijf gestart. Volgens het projectbureau zijn de problemen rondom de spoorwegovergang bij de Deltaweg in Maassluis opgelost. Omdat het niet zeker is dat in de laatste testfase opnieuw problemen optreden, kan echter nog geen veiligheidsverklaring worden afgegeven voor de start van de metrodienstregeling.

Het testbedrijf is een periode waarin metrovoertuigen en spoorinfrastructuur worden getest op functionaliteit. Daarbij wordt gekeken of de systemen goed met elkaar samenwerken.

Proefrijden

Bij een eerdere testrit bleek dat de overweg Deltaweg in Maassluis het niet geheel gesloten was toen die werd gepasseerd. In verband met deze fout kon er nog geen definitieve veiligheidsverklaring worden afgegeven. Om toch te kunnen proefrijden werd er tijdelijk gereden met een versie van de spoorbeveiligingssoftware, waarin de problemen bij overwegen, zoals die bij de Deltaweg in Maassluis, werden geïsoleerd en handmatig opgelost. Daarbij gold een beperkte snelheid en beperkte dienstregeling.

Bombardier heeft inmiddels een nieuwe softwareversie van de spoorbeveiliging opgeleverd waarin de storingen zijn opgelost. Daardoor kunnen de metrovoertuigen overwegen nu op volledige snelheid passeren. Ook is het nu mogelijk om met meerdere metro’s tegelijkertijd over de spoorbaan te rijden. Dit was eerder niet mogelijk. TÜV Rheinland heeft eind vorige maand een veiligheidsverklaring (ISA) afgegeven, waarmee het testbedrijf deze week officieel van start is gegaan.

Pas als blijkt dat er zich geen storingen meer voordoen, kan een volledige veiligheidsverklaring worden afgegeven. Verantwoordelijke wethouder Van Gils meldt in een brief aan de gemeenteraad dat met Bombardier en TÜV Rheinland de status van de veiligheidsverklaring gaat bespreken. Hij verwacht in de voortgangsrapportage later deze maand duidelijkheid te kunnen geven over de verwachte start van de dienstregeling.

Nieuwe Hoekse Lijn

De nieuwe Hoekse Lijn is een uitbreiding van metrolijn B die start in de Rotterdamse wijk Nesselande en eindigt aan het strand van Hoek van Holland. Het huidige spoor wordt daarbij verlengd tot het strand van Hoek van Holland, waar ook een nieuw station komt.

Het project kampt al sinds de aanvang met diverse tegenvallers, waardoor de start van de metrodiensten al ruim 1,5 jaar is vertraagd. De metro zou oorspronkelijk in september 2017 gaan rijden. Sinds de start kampte het project met tegenvallers. Dat betekent ook dat het nieuw aan te leggen metrostation Hoek van Holland pas later kan worden opgeleverd. Vanwege de tegenvallers stuurt het projectbureau iedere maand een voortgangsrapportage naar de gemeenteraad.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

4 reacties op “Testritten gestart op de Hoekse Lijn”

H.H. Baas|16.05.19|14:04

Ik kwam met mijn vrachtauto, waarop een tramwagen geladen was, op de overweg in Maassluis vast te zitten. Is dat met de ombouw ook verholpen? Han Baas.

Theo Kuster|16.05.19|19:20

Hoe kan het, dat het testbedrijf (Bombardier) er zo schandalig lang over gedaan heeft?
Het geheel van testopzet, testen, verbeteren, final test, dient naar mijn mening eens grondig onderzocht te worden.
Of een andere leverancier kiezen…..

Theo Kuster|16.05.19|19:24

Hoe kan het, dat het testbedrijf er zo schandalig lang over heeft gedaan?
Naar mijn mening dient het gehele procédé van testopzet, testen, verbeteren, hertesten en final test eens uitgebreid onderzocht worden.
Overigens dient de realisatie van de baan met alle actuatoren etc.etc. ook zorgvuldig conform het ontwerp te hebben plaatsgevonden. Zaten hier misschien teveel afwijkingen???

Harry Siebrecht|16.05.19|21:19

Het is, dacht ik, toch niet de bedoeling dat met metromaterieel serie 5400 op de Hoekse Lijn zal worden gereden, zoals op de foto bij dit bericht getoond.
Hiervoor is het materieel serie 5500; 5600 en 5700 aangeschaft.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.