Hoekse Lijn

Hoekse Lijn mogelijk eerder open met snelheidsbeperking

De door vertragingen geplaagde Hoekse Lijn kan begin juli mogelijk toch al in gebruik worden genomen, ook wanneer nog niet alle kinderziektes zijn genezen. Volgens de gemeente Rotterdam wordt er gewerkt aan een alternatief scenario waarbij de nieuwe metro met een snelheidsbeperking en een aantal aanvullende maatregelen kan gaan rijden in afwachting van de definitieve beveiligingssoftware.

De gemeente Rotterdam verwacht eind april te weten waneer Bombardier de definitieve beveiligingssoftware voor de metroverbinding tussen Schiedam en Hoek van Holland kan leveren met de benodigde verklaringen en certificeringen. Daarop volgt dan nog een uitgebreid testtraject door de bouwers en de toekomstige exploitant RET. Omdat de kans bestaat dat tijdens deze tests nieuwe problemen boven water komen, wordt gewerkt aan een alternatief plan om de badplaats deze zomer toch bereikbaar te maken via een metroverbinding. Dat maakte Arjan van Gils, de verantwoordelijke Rotterdamse wethouder, bekend in de meest recente voortgangsrapportage van het project Hoekse Lijn.

Het alternatieve scenario houdt in dat er wordt gereden met een versie van de spoorbeveiliging, waarin de knelpunten in de spoorbeveiliging bij overweg Deltaweg in Maassluis en eventuele overige overwegen worden geïsoleerd en handmatig worden opgelost. De beperking die daarbij geldt is dat overwegen met een lagere snelheid worden gepasseerd en dat hier ook extra seinen en borden worden geplaatst. De gemeente Rotterdam verwacht dat op deze manier met beperkte snelheid en beperkte dienstregeling de exploitatie van de Hoekse Lijn eerder kan worden opgestart.

Onder voorbehoud

Het geschetste plan-B is onder voorbehoud van de uitkomst van de impactanalyse door Bombardier en TÜV Rheinland. Ook moeten er uit de huidige testen geen grote storingen in de software meer naar voren komen. Verder geldt bij dit scenario dat er, net als in het reguliere scenario, een indienststellingsvergunning moet worden aangevraagd en een proefbedrijf moet worden uitgevoerd. Dit neemt twee tot drie maanden in beslag.

Uit de zestiende voortgangsrapportage blijkt dat de oplossing voor de meest recent geconstateerde problemen, het versturen van de snelheidscode, eind maart succesvol zijn getest. In januari kwam tijdens testritten naar voren dat er verstoringen optreden bij het versturen van de snelheidscode naar de metrovoertuigen op de baan. Het systeem reageert hierop door naar een veilige snelheidscodering terug te schakelen waardoor de metro automatisch begint te remmen. Verder bleek de overweg Deltaweg in Maassluis niet goed af te sluiten toen de metro passeerde. Deze problemen lijken nu te zijn opgelost, maar Van Gils meldt wel dat er slechts met een metro is getest en alleen bij de bewuste overgang. Nu de benodigde veiligheidsverklaring binnen is kan de oplossing op het hele traject worden getest.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.