IJzeren Rijn, spoorlijn,

Nijmegen ziet nog steeds weinig heil in herstel spoorlijn Nijmegen-Kleef

Het ziet er niet naar uit dat de spoorverbinding tussen Nijmegen en Kleef op korte termijn gereactiveerd wordt, als het aan de gemeente Nijmegen ligt. Dat valt op te maken uit een brief van het gemeentebestuur aan de raad naar aanleiding van schriftelijke vragen van de VVD en PvdA over de lijn.

Het is geen kwestie van onwil, verzekert burgemeester Hubert Bruls van de gemeente Nijmegen. “Wel heeft ons college ernstige twijfels over de haalbaarheid van een reactivering aangezien al vijftien jaar dezelfde discussie wordt gevoerd zonder enig resultaat.” Er ligt al een spoortracé tussen Nijmegen en Kleef, maar de lijn is ‘slapend’ sinds de opheffing in 1991 en wordt de laatste jaren alleen toeristisch gebruikt met spoorfietsen.

Er is sprake is een patstelling, meent het college van burgemeester en wethouders. De afgelopen vijftien jaar is er nog geen enkele voortuitgang geboekt. Alle betrokken partijen zijn er niet in geslaagd om het eens te worden over financiering en de techniek. Ze zijn verdeeld over de vraag of ze moeten inzetten een spoorverbinding, een tramlijn of een lightrailverbinding.

Busvervoer als alternatief

Gezien de tweespalt over een mogelijke railverbinding ziet het college meer heil in andere opties om het openbaar vervoer in de grensregio te verbeteren. Daarbij wordt met de andere partijen allereerst gekeken naar busvervoer. De bestaande lijndienst tussen Kleef en Nijmegen is volgens de burgemeester al verbeterd. De bussen rijden vaker, de verbinding is sneller geworden en er is een overstap vervallen.

Ook de provincie Gelderland ziet meer in verbetering van het busvervoer dan in herstel van de oude spoorlijn, omdat dat laatste ingrijpend zou zijn. Het spoor moet niet alleen hersteld worden, maar er moeten ook overwegen aangepast worden, er moet een lang perron aangelegd worden in Groesbeek en het is onduidelijk wat de gevolgen zijn voor natuurgebieden. Eén van voorstanders van de lijn is de Vereniging voor Innovatief Euregionaal (rail)Vervoer. De vereniging maakt zich sterk voor een tramverbinding tussen Nijmegen en Kranenburg op de spoorlijn Nijmegen – Kleef als HOV-traject.

Een overeenkomst die Nederland en Noordrijn-Westfalen eind vorig jaar sloten is voor het Nijmeegse gemeentebestuur geen aanleiding om de reactivering van de spoorverbinding tussen Nijmegen en Kleef opnieuw te onderzoeken. Het college wil met de Duitse partners wel breder kijken naar verbetering van het openbaar vervoer, schrijft de burgemeester in zijn brief aan de raad. Bruls: “Daarbij zou wellicht ook kunnen worden onderzocht of het spoortracé (deels) geschikt te maken is voor een rechtstreekse elektrische busverbinding.”

Auteur: Yvonne Ton

5 reacties op “Nijmegen ziet nog steeds weinig heil in herstel spoorlijn Nijmegen-Kleef”

Pat Rick|16.01.19|14:27

Het is ongelooflijk teleurstellend dat Nijmegen dat milieu altijd hoog in het vaandel had, dit niet doorzet. Natuurlijk hebben ze hun buit al binnen: een nieuw perroneiland voor hun station.

Verzet komt uit Groesbeek waar ze een leuk centrum hebben, maar geen trein willen hebben (NIMBY-gedrag). Directe verbinding met Roergebied zou erg waardevol zijn en er wonen veel NL-ers over de grens die nu de auto nemen. Gisteren lag er een steen scheef in de Burchtstraat en liep het busvervoer in de soep.

Rian van der Borgt|16.01.19|20:18

De drogredenen zijn weer talrijk aanwezig. Nu niet alleen Groesbeek maar ook de provincie niet wil (en die laatste daar argumenten voor verzint), kan ik me voorstellen dat je voorlopig naar andere verbeteringen zoekt. Maar als je laat doorschemeren dat je het spoortracé eventueel voor een busbaan wilt gebruiken, en daarmee spoorverkeer in de toekomst uitsluit, dan laat je toch duidelijk zien dat je geen trein wilt.

Erik v|17.01.19|11:19

Wat een slappe oplossing, “verbetering van het busvervoer”, of te wel we doen helemaal niets, want de buslijn Kleve – Nijmegen is helemaal niet verbeterd, gewoon onzin. Duitsland heeft de plannen en financiering rond, jammer dat o.a. de groenlinkse gemeenteraad van Nijmegen deze plannen dwarsboompt.

Henk Angenent|17.01.19|12:25

Het zijn vooral de bruine partijen in het provinciebestuur die de boel saboteren. Die hebben natuurlijk hun “vrindjes” in het keurige Groesbeek. Het is jammer dat het progressievere gemeentebestuur van Nm hierin meegaat. Ze moeten ook eens ophouden over trams en lightrail. Gewoon treintjes, zoals de fluisterstille Stadler Flirts.
Overigens zijn er in maart verkiezingen voor PS. Ik zou zeggen, stem geen VVD, CDA, D66, PVV of SGP.

Sake Fernee|11.03.19|18:46

Laten ze even kijken bij de Lijn Maastricht Aachen. Overvolle treinen. Was ook een bus die naar Aachen ging. Goede zet van Limburg en Arriva.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.