Spoorproject OV SAAL

VolkerRail gaat opstelterrein Lelystad vernieuwen

VolkerRail mag het nieuwe opstelterrein in Lelystad realiseren. ProRail heeft de opdracht na een aanbestedingsprocedure gegund aan deze spooraannemer. Met het contract  is ruim 11,2 miljoen euro gemoeid. Er hadden zich drie partijen ingeschreven.

Om meer en sneller treinverkeer te realiseren op de corridor Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad (de SAAL-corridor), is het nodig om de service- en opstelcapaciteit van het opstelterrein bij Lelystad te vergroten. Op die plek worden treinen geparkeerd, onderhouden en schoongemaakt. Het opstelterrein krijgt in de toekomst te maken met meer materieel, een drukkere dienstregeling en kortere servicetijden. Om daarop voorbereid te zijn is meer capaciteit nodig. OV SAAL maakt deel uit van het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS).

Nieuwe en langere sporen

De opdracht van VolkerRail in Lelystad omvat onder meer het verwijderen van sporen, het verlengen van bestaande sporen, het aanleggen van nieuwe sporen, het aanleggen van serviceperrons en inspectiepaden langs de sporen en het aanpassen van de weginfrastructuur. Ook een aantal gebouwen moeten verdwijnen. De werkzaamheden zullen in de loop van dit jaar beginnen. Halverwege 2021 moet het vernieuwde opstelterrein in gebruik genomen worden.

Lees ook:

Miljoenennota: financiële meevaller voor OV SAAL van 54 miljoen

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.