Traxx-locomotief met rijtuigen voor HSL

NS test snelle intercityverbinding tussen Groningen en Randstad

NS wil in 2021 snelle intercity’s laten rijden tussen Groningen en de Randstad. Om de reistijd te verkorten, worden stations Assen en Lelystad overgeslagen. NS voert begin volgend jaar eenmalig een test uit om de haalbaarheid hiervan te toetsen.

Met de testtrein wil NS onderzoeken wat er nodig is om de reistijd naar de Randstad te verkorten, op het gebied van treintechniek, infrastructuur en dienstregeling. De vervoerder hoopt de treinen in 2021 in te kunnen zetten. Het zou dan gaan om twee extra spitstreinen per dag, als toevoeging aan de huidige dienstregeling.

De trein rijdt in ieder geval van Groningen naar Zwolle en daarna naar Almere Centrum. Volgens een woordvoerder is het nog niet zeker wat het eindstation in de Randstad zal zijn. “Dat kan Den Haag, Rotterdam of Amsterdam zijn. Het is ook nog niet zeker wat het eindstation zal zijn van de testtrein of van de uiteindelijke aanvullende spitstreinen.”

Hogere snelheid

NS slaat niet alleen stations over om de reistijd te verkorten. Ook wordt er 160 kilometer per uur gereden op de Hanzelijn tussen Zwolle en Lelystad, waar nu nog met 140 kilometer per uur wordt gereden. Gecombineerd zouden deze maatregelen ervoor moeten zorgen dat de reistijd met een kwartier wordt ingekort. De test wordt uitgevoerd met een Traxx-locomotief met ICR-rijtuigen, hetzelfde materieel dat ook op de HSL rijdt.

“NS wil steden sneller met elkaar verbinden, waar ook de hele regio van profiteert,” zegt NS-topman Roger van Boxtel. “Dit start met deze testtrein van Groningen, Zwolle naar de Randstad. De snelle verbinding naar Groningen, kan ook leerzaam zijn voor andere regio’s.” NS wil de reistijd naar andere steden ook fors verkorten, om de trein voor reizigers aantrekkelijk te maken.

Toekomst

NS hoopt in de toekomt nog een stap verder te gaan om de reistijd uiteindelijk nog verder in te korten. De nieuwe Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) die in 2021 gaan rijden, kunnen 200 kilometer per uur rijden op baanvakken die hiervoor geschikt zijn. Maar dat is echt toekomstmuziek, zegt de woordvoerder van NS. “Als je 200 kilometer per uur wil gaan rijden, dan moeten er ook verbeteringen aan de infrastructuur worden toegepast. Ook al kunnen onze treinen dan wel 200 kilometer per uur rijden, dat wil niet zeggen dat ze dat zomaar kunnen doen.”

Ook zelfrijdende technologieën zoals Automatic Train Operation (ATO) kunnen ervoor zorgen dat treinen korter achter elkaar kunnen rijden, waardoor het spoor efficiënter wordt benut. Dit najaar voert ProRail testen uit met autonome treinen op de Betuweroute en tussen Groningen en Zuidhorn.

Berlijn

Ook de verbindingen naar het buitenland moeten worden versneld, vindt Van Boxtel. Hij maakt zich ook hard voor een snelle intercityverbinding tussen Amsterdam en Berlijn. Tijdens de spoorbeurs InnoTrans heeft de topman afspraken gemaakt met Deutsche Bahn, het Duitse ministerie van Infrastructuur en andere betrokken partijen. Het doel is om in 2023 in ongeveer vier uur in plaats van de huidige 6 uur en 22 minuten tussen beide steden te reizen.

Lees ook:

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “NS test snelle intercityverbinding tussen Groningen en Randstad”

Pat Rick|07.11.18|16:34

De Hanzelijn (muv de brug) schijnt geschikt te zijn voor 200 km/u. De overige stukken zijn 140 of 130 km/u. Ik zou niet stoppen in Almere, en dan is de afstand Groningen-Amsterdam met maximale snelheid binnen 1,5 uur te overbruggen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.